2020. május 6., szerda

Májgombócleves házi csigatésztával



Ezen a napon tésztanapunk volt, méghozzá házi tésztanap 😊. Ezt a levest ettük, utána pedig túrós csuszát, ami majd a következő bejegyzésem lesz. 
A májgombócok receptje Anyukámé volt, ő szokott nagyon finomakat belefőzni húslevesbe, van is a blogomon egy ilyen leves, mit még ő főzött....
Szeretek tésztát is gyúrni, és ha van rá időm, szívesen csinálom. Van egy csigatészta készítő kis deszkám, hozzá pálcika, de azzal csak nagyobb csigák készíthetők, így jött az ötlet, mi lenne, ha fogvájóra tekerném, akkor sokkal kisebb, helyesebb csigák lennének. Persze még mindig nem olyan aprók, mint a kész zacskós levesekben vannak, de ez már haladás.....

Hozzávalók a leveshez: sárgarépa, fehérrépa, esetleg zellergumó, lestyán- és petrezselyemzöld apróra vágva, borsó, só, őrölt bors, kurkuma, szárított vagy sózott (vagy mindkettő) házi ételízesítő,
a májgombócokhoz: 20 dkg csirkemáj, 1 zsemle, 1 dl tej, 1 kisebb tojás vagy egy nagy fele (szükség szerint, amennyit a massza megkíván), 1-2 evőkanál olaj, 1 fej vöröshagyma, 1 csokor petrezselyemzöld, 1-1 teáskanál majoránna és ételízesítő, esetleg még só, őrölt bors, zsemlemorzsa és gríz,
a csigatésztához:  10 dkg liszthez 1 tojás, só.

Elkészítése:
A leveshez odatettem főni a zöldségeket a fűszerekkel és az ételízesítőkkel, mintha egy húslevest főznék. Mikor megpuhultak a zöldségek belefőztem a májgombócokat, tálaláskor pedig a külön kifőzött csigatésztát kínáltam hozzá.

A májgombóchoz a zsemlét megáztattam a tejben. A hagymát finomra vágtam, és az olajon megfonnyasztottam.
A májat lekapartam, hozzáadtam a tojást, a jól kinyomkodott zsemlét, a hagymát, a fűszereket, és annyi zsemlemorzsát, illetve még kevés grízt is, hogy jól formázható masszát kapjak.
Diónyi, vagy kisebb (most kisebb) gombócokat formáltam belőle, amiket kb. 10 perc alatt, kis lángon kifőztem a már kész levesben.
Nem kell az egész mennyiséget egyszerre megfőzni - legalábbis ez az adag nekünk egyszerre sok -, kiválóan lehet fagyasztani, így bármikor felhasználható a kívánt mennyiség. Akkor 5-10 perccel előbb vegyük ki a mélyhűtőből, és kb 15 percig főzzük.

A tésztához a tojást enyhén felvertem, sóztam, kis vízzel hígítottam, majd összegyúrtam a liszttel. Kicsit pihentettem, majd a kis olasz tésztagépemmel kisodortam, kb. 1,5 cm-es kis négyzetekre vágtam, és a fogvájó segítségével kis csigákat formáztam belőle. Még 10-15 percig hagytam a kész csigákat szikkadni, majd forró sós vízben kifőztem.

A csigák készítése

És a kész csigák



18 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta, én májgaluskát szoktam csinálni ami kedvencünk.(Hasonlóan csak én grízt nem teszek bele és csak szaggatom) A csigád nagyon szép lett jó ötlet talán szaporább is mint görgetni?:-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! A te májgaluskád is fincsi lehet 😊 Te hogyan görgeted a csigákat? Mert ez is elég babramunka, de finom 😊

      Törlés
    2. Nagyon ritkán görgetem de van hozzá egy pálca:)

      Törlés
    3. Pálcika nekem is van a deszkához, de ahogy írtam az nagyobb, azért használtam most fogvájót hozzá, mert azzal helyes kicsiket lehet készíteni. Akkor én is ugyanúgy görgetem mint te, csak mivel ez kisebb, még inkább szaporátlan, de megéri, mert ezek az aprók finomabbak 😊😊

      Törlés
  2. Milyen ügyes vagy! Nem semmi azt a sok apró csigát egyenként megformázni. :)
    Ismételten finomat készítettél.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Iza, ha van időm rá, szívesen csinálom 😊

      Törlés
  3. Nagy a türelmed kedves Katalin, hogy ilyen macerás formázást végeztél. De nagyon szép és biztos finom levest készítettél. A csigák is nagyon szépek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Szeretek ilyenekkel bíbelődni 😊

      Törlés
  4. Óhh, ezek a kis tésztácskák! Kiskoromban rengeteget csináltunk otthon. Anyu valahogy elhitette velünk, hogy jó móka és a végén az is volt... Öten ültük körül az asztalt és csak tekertük. Nekünk mindig rengeteg ilyen tésztánk volt :) Kellemes emléket idéztél. Köszönöm! Lehet még kapni ilyen kis faizékát? Keresek valahol...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Marika! Gyerekkoromban nekünk is volt egy ilyen kis csigakészítő deszkánk, de az kicsit másmilyen volt. Már akkor is szerettem vele foglalatoskodni, emlékszem rá 😊. Ezt a miénket Erdélyből hoztuk, Korondon vagy Farkaslakán vettük. Hogy amúgy hol lehet kapni, azt sajnos nem tudom... Örülök, hogy szép emléket idézett fel benned!

      Törlés
  5. De szép kis csigákat pödörtél! Én ifjúkorom óta nem csináltam hasonlót- akkoriban egész lagzikra való csigát készítettünk, persze többen összegyűlve. A szövőszékhez való borda adta meg a csíkozását, aztán megjelentek "modernebb" eszközök is. Eszembe juttattad a régi szép időket! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jók lehettek azok a régi közös főzések, előkészületek! Örülök hogy ez az egyszerű levesem visszaidézte a régi szép időket...

      Törlés
  6. Oh, ezt enném minden nap! Isteni finom lehet! :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Verus, finom volt,én is meg tudnám enni gyakran :-)

      Törlés
  7. Én is mindig csirkemájból készítem, azzal a legízletesebb. Tavaszi zsenge répával, zöldborsóval készítve valami mennyei. Szerintem a legfinomabb levesek egyike.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szerintem is csirkemájból a legfinomabb, főleg friss sárgarépával! Idén még nem is vettem, de előbb-utóbb eljön majd az ideje 😊

      Törlés
  8. Nagyon ügyes vagy! Nálunk mindig anyósom készítette a csigát. Sajnos már nincs köztünk, de a nagylányom kacérkodik a gondolattal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani! Ügyesek a lányaid, biztos megbirkózik vele, de hát volt és van kitől tanulnia 😊

      Törlés