2022. február 4., péntek

Hekk paprikás lisztben, sütőben sütve




A napokban paprikás lisztbe forgatott hekket sütöttem, sütőben. Rég ettünk hekket, úgyhogy ez most nagyon jólesett. Sok munka sem volt vele. Szép piros-barnára sült, kívül roppanós kéreggel, belül az ízletes fehér puha hús. Szálkája szinte nincs is, nincs erős halszaga sem, és a megsült hús könnyen leválik a gerincéről.
Mellé hasábkrumplit sütöttem, egy citromkarikával és ecetes paprikával tálalva. Egyszerű de nagyszerű ebédünk volt.

Kicsit utánanéztem, mert azon kívül hogy finom húsú hal, sok mindent nem tudtam róla. Kiderült, hogy éles fogú, ragadozó, kicsit félelmetes kinézetű tengeri halfajta, Argentínából jön hozzánk és nem a Balatonban lakik. 😊

A HáziPatika oldalán találtam róla az egyik érdekes cikket, amit a bejegyzés aljára be is másoltam. Alatta pedig a Pecacsarnok oldalán talált kép látható. Ha érdekel, olvassátok el mind két írást.....

Hozzávalók: hekk haltörzsek, só, pirospaprika, liszt, kevés olaj.

Elkészítése:
A halakat - mivel fagyasztottak - szoba hőmérsékleten hagytam kiolvadni, majd kb, centinként beirdaltam, és sóztam. 15 percet hagytam állni, aztán pirospaprikával elkevert lisztbe forgattam.

Sütőpapírral bélelt hőálló tálba sorakoztattam őket, és olajjal enyhén meglocsoltam. Előmelegített sütőben addig sütöttem, amíg az irdalások mentén kicsit szétnyílt, és szép ropogós-pirosra nem sült. Kb. 30 perc volt.

Sütés előtt, és....

....késre sülve


 

Honnan jön a balatoni hekk?  (AHáziPatika oldaláról)

A hekk nem magyar és nem is a Balatonból fogják. Az európai hekk nem más, mint az argentin partok közeléből származó, tőkehalak családjába tartozó tengeri csuka.

A 60-as, 70-es években hazánkban már jelen lévő hekk feltételezhetően a magyar édesvízi halak exportja következtében fellépő készlethiány pótlása, illetve a keszegfélék árának növekedése miatt jelent meg.

Rendkívül könnyű elkészítése miatt hamar közkedvelt halétellé vált itthon is, emiatt is sütötték, illetve - egyfajta hagyományként - sütik mind a mai napig a balatoni büfékben, strandokon és éttermekben a Dél-Atlanti óceán partja mentén a Földközi-tengeren, Észak-Skandinávián és Izlandon át egészen Észak-Afrikáig nagyüzemben halászott tengeri ragadozóhalat.

A hekk latin nevén Merluccius merluccius. Teste hosszúkás, maximum 1-1,6 méteresre nő, súlya maximum 10-16 kilogrammot ér el. A hazánkba érkező hekkek igen fiatalon kerülnek a hálóba, forgalomba kizárólag fej nélkül kerülnek. Kívülről szemlélve a hal háta és oldala szürke, hasa fehér-ezüstszürke színben pompázik. Szája szeme alá húzódó, fogai hosszúak és nagyon hegyesek. Táplálkozását tekintve ragadozó, leginkább éjszaka rajhalakkal vagy heringekkel táplálkozik a felszín közeli nyílt vizeken, nappal pedig 200-300 méteres mélységbe húzódik.


Egy kép a hekk fejéről, a Pecacsarnok oldaláról (talán nem probléma, hogy átvettem):

Kicsit félelmetes az éles kis fogaival, még szerencse hogy enélkül forgalmazzák,
de ez ne vegye el senkinek az étvágyát tőle 🐠




11 megjegyzés:

  1. Jól néz ki már elkészítve és biztos, hogy finom is. Mi is már viccelődtünk a hekk tengeri hallal kapcsolatban, hogy mit keres a balatoni büfékben, mikor nem a Balatonból fogták ki. Mi nem szeretjük az ilyen nagy halakat, csak a süllőt, pisztrángot és esetleg a nyurga pontyot, de az utóbbit is csak halászlébe.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Ezek kicsi halak voltak, kb 17-18 centisek, ezért is sütöttem hármat kettőnknek. De nagyon finomak lettek, próbáld ki egyszer 😊.

      Törlés
  2. Köszönjük a részletes ismertetést. Nagyon hasznos volt. Az olaj nlküli fritőzben nem sült volna meg?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, biztos ez is finomra megsült volna a fritőzben. De amíg a sütőben a halacskák sültek, a fritőzben a hasábkrumpli sült 😊. Sajnos ennyi minden egyszerre nem férne el benne...

      Törlés
  3. Katalin, mennyi érdekes infóra találtál, sok mindent megtudtam a kedvenc halamról. Szeretem az ízét és a szálkamentességét. Múlt héten én is olajban sütöttem paprikás lisztbe forgatva. Nem gondoltam volna, hogy ilyen szép a színe sütőben készítve. Nem száraz emigyen? Kipróbálom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vicuska! Nekünk is sokminden újdonság volt róla. 😊
      Mi is szeretjük, nincs benne szálka, az íze is jó, és az ára is megfizethető.
      Próbáld ki egyszer te is sütőben. Nem volt száraz, igaz a tetejére egy kicsit még csurgattam olajat, de így is lényegesen kevesebb kell belőle, mintha serpenyőben sülne.

      Törlés
    2. Köszönöm, mindenképpen kipróbálom, nagyon tetszik.

      Törlés
  4. Kisütve jobban tetszik, nagyon guszta! Szeretjük a halat de.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Éva! Igen, a feje nem a legbizalomgerjesztőbb 😊, de a húsa finom. Mi is szeretjük a halakat, kivéve a pangasiust és a tilápiát nem esszük meg 😊. Csak sajnos a hal nem tartozik a legolcsóbb ételféleségek közé...

      Törlés
  5. Ilyet fogok sütni a családnak ma este. Tegnap olvasztott egész camembert volt a menü bazsalikomos olivás pirítóssal és sült paradicsommal.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó étvágyat a mai vacsorához! A tegnapi is szuper lehetett 😊.

      Törlés