2011. február 18., péntek

Babos tészta



Hozzávalók a tésztához: 30-35 dkg liszt, só és 2 tojás.
a babos feltéthez: kb. 4 dl-nek megfelelő apró fehér bab,  0,5 dl tej, 1 evőkanál ecet, zsír vagy olaj, 1-2 szelet (nem túl friss) kenyér, őrölt pirospaprika.

Ez egy régi sváb étel, amit a családunk nagyon rég óta készít. Én még - bevallom - önállóan nem főztem ilyet, bár nagyon szeretem, a szüleimnél szoktuk enni. Anyukám sűrűn készíti el, ha otthon járunk együtt főzzük. Most is, és régen is akkor főztek babos tésztát, amikor bablevest.

Elkészítése:
A levest ugyanúgy készítjük el, mint általában, sok zöldséggel, nem árt egy kis füstölt hús, vagy oldalas sem neki, de az átlagosnál egy kicsit több babbal (a hozzávalóknál leírt mennyiségű babból főzzük a levest, ebből fogunk majd a tésztához elvenni, a többi marad a levesben).

Amíg fő a leves, elkészítjük a tésztát. Csak a házi, gyúrt tészta való hozzá! A lisztből sóval és a tojássokkal tésztát gyúrunk, csak annyi langyos vizet adunk hozzá, hogy azért jól gyúrható és sodorható legyen, a közepesnél keményebb tésztát kapjunk. Az összegyúrt tésztát 15 percig letakarva pihentetjük, majd késfok vastagságúra nyújtjuk, kb. 5 cm széles csíkokat vágunk belőle, amiket meglisztezve egymásra helyezünk, és 2-3 mm-es darabokra összemetélünk.
Forrásban lévő, sós vízben kifőzzük, leszűrjük, lecsepegtetjük. Egy lábosban zsírt vagy olajat hevítünk, a kenyeret kis darabokra (mint a képen) tépkedjük, és a zsiradékon megpirítunk. Lehúzzuk a tűzről, jól megszórjuk pirospaprikával.
Közben a készre főtt levesből kivesszük a bab egy részét, bőven a felét, villával kicsit összenyomkodjuk, hozzáadjuk az ecetet és a tejet, jól elkeverjük. Az előzőleg elkészített, paprikás, pirított kenyérből és a zsírból kiveszünk pár kanállal, és a bab tetejére locsoljuk.
A megmaradt zsiradékhoz hozzáadjuk a kifőtt tésztát, pirítjuk még egy kis ideig, ha kell sózzuk. A tésztát és a babot nem keverjük össze, csak tálaláskor.

A tészta metélése

A kenyér pirítása

A megpirított kenyeret megszórjuk paprikával

Hozzáadjuk a tésztát

Elkészítjük az ecetes, tejes babot

Végül meglocsoljuk a paprikás zsírral és a pirított kenyérrel



3 megjegyzés:

  1. Sosem hallottam még róla, de nagyon tetszik Nekem. Bár én nem ehetném, de a férjemnek biztos ízlene :-)

    VálaszTörlés
  2. Tényleg ahány ház, annyi szokás, de ez a babos tészta biztos az autentikus verzió, hiszen règi recept. Egyszer majd elkészítem én is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Ani, nagyon finom, próbálkozzál meg egyszer vele. Otthon Mözsön mindenki így készíti, már aki főz ilyet 😊.

      Törlés