2023. október 12., csütörtök

Lila hagyma-szilva csatni






Egy újdonságot készítettem, lila hagyma-szilva csatnit,de nevezhetjük lila hagyma lekvárnak is. Finom, pikáns lett, édes is, sós is, erős is, savanyú is, fűszeres is, de egyik íz sem uralkodik a másikakon.
A magam elgondolása szerint csináltam, kicsit "lestem" a régebbi csatni receptjeimnél, mert pár már van a blogomon, kicsit hasonlóak, de mégis mindegyik más-más.

Az alábbi hozzávalókból csak 3 kicsi, 2-2 dl-es üveg lett, épphogy tele. Még szeptemberben készültek, azóta az elsőt már meg is ettük sült húshoz, nagyon finom lett 😋. Akár egy évig, vagy még tovább is el szoktak állni a csatnijaim, persze ha addig nem esszük meg.

Hozzávalók: 5 db közepes lila hagyma (kb. 40 dkg), 4 db japán szilva (kb. 35 dkg), 1-2 evőkanál olívaolaj, só, 1-2 kiskanál barna cukor, 1 kiskanál 10 %-os ecet, 1 mokkás- vagy kiskanál őrölt tarka bors, pár száll friss kakukkfű, pár szem koriander (őrölve vagy egyben), egy-két csipet csilipor, és szintén egy-két csipet Panch Puran indiai fűszerkeverék (Az elnevezése szó szerint Öt-fűszert jelent, az enyém tartalmaz: édes köményt, római köményt, mustármagot, görögszénát, és fekete hagymamagot. Ha nincs ilyen fűszerünk, akkor édes köményből, római köményből mustármagból készíthetünk keveréket, nagyon finom, pikáns "indiaias" ízt ad ez is.), de el is hagyható, akinek nincs vagy nem szeretné ezeket az ízeket.

Elkészítése:
A hagymát és a szilvát kisebb-nagyobb darabokra vágtam, megszórtam barna cukorral, meglocsoltam az olívaolajjal, majd közepes lángra tettem, hogy kicsit karamellizálódjon. Ezután hozzáadtam az összes fűszert, ízesítőt, és kevés vizet, hogy ne süljön le. Közben kóstoltam, hogy valamiből kell-e esetleg még hozzá.
Nem főztem túl sokáig, hogy ne főljön teljesen szét, még valamennyire darabos maradjon.
Nem kell megijedni a sokféle fűszertől, egyik sem dominál, mert egyikből sincs sok benne. Ízlés szerint  többet vagy kevesebbet is tehetünk bele a fűszerekből, cukorból, ecetből, vagy valamit el is hagyhatunk belőlük. Teljesen saját ízlés szerint lehet alakítani a receptet, hisz az a jó a csatnikban, hogy szinte bármit tehetünk bele 😊.

Fogyaszthatjuk frissen is, de tölthetjük üvegekbe, mint most én, ilyenkor kevés tartósítót tehetünk bele, hogy biztos ne romoljon meg, Én szalicilt szoktam használni, és száraz dunsztban hagyom kihűlni.


A hozzávalók egy része

Elkezdjük főzni



12 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lehet ez a csatni, szívesen megkóstolnám. Én is csináltam már lila hagymával, de szilva nélkül.... köszi Katikám az ötletet.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, finom volt így együtt, próbáld ki te is.

      Törlés
  2. Nagyon finom lehet főleg az egyik vejem az aki szereti ezeket a fűszeres dolgokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, finom, nyugodtan elkészítheted a vejednek.

      Törlés
  3. Én is készítettem már csatnikat, ez is nagyon finom lehet. Csodásak a képek megint.Ani

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Ani! Én is csináltam már többféle csatnit, de mind más és más egy kicsit 😊.

      Törlés
  4. Én még ilyen ételt nem készitettem, de szándékozok késziteni. Nagyon finom lehetett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Lívia! Finom, különleges ízű szósz, próbáld ki Te is, ha csak egy kis menyiséget, hogy meg tudjátok kóstolni.

      Törlés
  5. Nagyon ötletes, el tudom képzelni vadhús mellé is. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa, vadhús mellé sem lenne rossz, de sajnos ahhoz nem jutunk hozzá....

      Törlés
  6. Én még sosem készítettem csatnit, nálam valahogy ez kimaradt, pedig különleges csemegének tűnik. Egyszer biztosan megpróbálkozom majd vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbálkozzál meg egyszer valamilyen csatnival, biztos ízlene neked is. Mi általában sűlt husokhoz szoktuk enni.

      Törlés