2023. október 1., vasárnap

Kvecsakalács - Ani blogjátékára




Játék van Aninál, "Itt van az ősz..." címmel. Már küldtem Aninak egy  szőlős-szilvás pitét, most egy régebbi süteményemmel is szeretnék játszani, amilyet egyébként már idén is megsütöttem egyszer. Ezt - a fenti képen látható süteményt - régen sütöttem már, de a receptje még sokkal-sokkal régebbi.

Ez a szilvás lepény egy német eredetű finomság, igazi őszi kalácsféleség. Nevét a "Quetsche" elnevezés után kapta, ami egy szilvafajta neve. Otthon, Mözsön, a Nagymamám, aztán Anyukám is sokszor sütött ilyet, kvecsakalács, illetve kvecsakolács volt a sváb neve, melyet én a mai napig is így hívok. Minden nyáron, illetve ősszel én is meg szoktam sütni 1-2 alkalommal, ameddig a szilvaszezon tart.....

Hozzávalók a tésztához: 30 dkg liszt, 12 dkg margarin (egy része lehet zsír is), 1 tojás, 3 evőkanál cukor, 2,5 dkg élesztő, kb. 1 dl tej és egy-két kiskanál cukor,
a töltelékhez: 1 kg szilva + cukor, kb. 10-12 dkg mák + cukor

Elkészítése:
A lisztet egy tálba öntjük, közepébe egy kis mélyedésbe belemorzsoljuk az élesztőt, ráöntünk fél dl langyos tejet, és egy kiskanál cukrot. Ha feljött az élesztő, belekeverjük a tojást, a margarint a többi cukrot és annyi tejet, hogy közepesen lágy tésztát kapjunk. Jól átdolgozzuk és meleg helyen kelesztjük 30-35 percig.
Miközben a tészta kel, a szilvát kimagozzuk, rövid ideig főzzük ízlés szerint cukorral. Ha megkelt a tészta kinyújtjuk, és sütőpapírral bélelt tepsibe tesszük (kb. 28x38 cm nagyságúba). 10-15 percet pihentetjük még, majd rátesszük a szilvát, és megszórjuk cukrozott darált mákkal. Előmelegített sütőben közepes lángon megsütjük.


A hozzávalók

A megkelt tészta és a megfőzött szilva

A tésztára rátesszük a szilvát

Rászórjuk a szilvára a cukrozott mákot



6 megjegyzés:

  1. Erről a kalácsról még nem hallottam de nagyon tetszik finom lehet! Szilvalekvár és mák együtt nagyon finom.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Éva! Nem is csoda hogy nem hallottál róla, azt hiszem csak arra felénk, Tolna megyében sütik ezt a régi sváb szilvás-mákos kelt tésztát, vagy ahogy otthon mondják, mondjuk, hogy kalácsot 😊

      Törlés
  2. Nagyon finom lehet a kelt tészta a szilvával és a mákkal, már a látványától is jó nagyokat nyelek. Én sem hallottam még erről a kalácsról, pedig a nagymama sváb leszármazott volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, mi nagyon szeretjük. Ahogy Évánál is írtam, valószínű csak mifelénk volt divat ezt sütni 😊.
      Nálunk Anyukám részéről az összes felmenőm sváb....

      Törlés
    2. Imádom a tájjellegű süteményeket. Amit a régi időkben sütöttek, azok a receptek ma is megállják a helyüket. Örülök, hogy feltetted, jó lenne egyszer majd megsütni.

      Törlés
    3. Köszönöm Nea, nagyon finom, próbáld ki, amíg érik a szilva.

      Törlés