2023. október 17., kedd

Diós briós





Az egyik briós kettévágva...

...és egy másik letekerve

 
Ahogy beköszönt az ősz, majd a tél, előtérbe kerülnek a diós sütemények, így nagyon megörültem, amikor megláttam az Ízőrzők kadarkúti műsorában ezeknek a guszta briósoknak az elkészítését. Nagyon megtetszettek, aztán én is elkészítettem. Nagyon finomak lettek, még langyosan elkezdtük enni, nutellával, majd másnap reggelire sárgabarack lekvárral.

Hozzávalók nálam 6 brióshoz, a tésztájához: 30 dkg liszt, 1,5-2 dkg élesztő, 1 dl tej, 8 dkg margarin, 1 tojás, 3 evőkanál cukor, 0,5 dl kefir (nálam kaukázusi), csipetnyi só, 
a tetejére: fél tojás, maréknyi dió, 2-3 evőkanál kristálycukor, fél citrom reszelt héja.

Elkészítése:
A tejet meglangyosítottam, beleszórtam 2 kiskanál cukrot és rámorzsoltam az élesztőt. Amikor megkelt, a lisztbe borítottam. Hozzáadtam a kefirt, egy tojást, a lágy margarint, a reszelt citromhéjat, a sót, és az egészet összegyúrtam. Jó alaposan, hólyagosra kidagasztottam. Letakartam, majd megvártam, míg duplájára kel.
Közben a diót durvára vágtam, ráreszeltem a citromhéjat, és kristálycukorral összekevertem.
A megkelt tésztát lisztezett deszkán 6 részre osztottam, ezeket egyenként kicipóztam, majd letakarva tíz percig pihentettem.
A bucikat olajos kézzel hosszú rúddá sodortam, a közepüket kissé magasabbra húzva csiga alakban lazán feltekertem, a végeit aládugtam. Felvert tojással átkentem, negyed órát kelesztettem, és gazdagon megszórtam diós cukorral.
Előmelegített sütőben, 180 fokon 25-30 perc alatt szép aranybarnára sütöttem.


A megkelt tészta

Kis cipókra osztva

Mindegyik kis cipóból egy briós készült

Megkenve tojással, megszórva dióval, lehet sütni



12 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és finomak lehettek! A dió lehetne kicsit olcsóbb, most kaptam diót de még azzal is takarékoskodnom kell hogy a szülinaposok kedvenc tortájukat diókrémmel tudjam tölteni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! nekünk van még egy kevés tavalyról, de aztán rákényszerülünk mi is venni. Nem is néztem, hogy most mennyiért adják, de biztos nem olcsó...

      Törlés
  2. Nagyon rég nem sütöttem, csak az a bajom, hogy egy személyre nem mindig gazdaságos a sütés, de talán egy fele-adagból mégis kipróbálom. A napokban lángost sütöttem, annak is a tésztája felét lefagyasztottam, ez már kipróbálva, jól eláll és "feléleszthető"...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, finom volt, és lefagyasztani is lehet, a kész, megsültet. Én is kettőt tettem még a mélyhűtőbe, próbaképpen, amit csak pár nap múlva ettünk meg. Teljesen jó volt, friss.

      Törlés
  3. Nagyon finom brióst sütöttél, mogyorókrémmel és lekvárral is megtudtam volna enni.... Nagyon régen sütöttem, de lehet megpróbálkozom megsütni teljes kiőrlésű liszttel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, jó sütést kívánok, váljon egészségetekre majd!

      Törlés
  4. . ilyet is szoktam csinálni. Finom lehetett a tiéd is.

    VálaszTörlés
  5. Gyerekkoromban én mennyire imádtam a cukros brióst. Vajjal és házi lekvárral ettük. Elvétve még szoktam látni a boltokban, de sajnos már nem ehetem meg. A jó kis pirult dióval a tetején nagyon ízletes lehetett.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea, nagyon sajnálom, hogy Te már nem ehetsz ilyen finomságokat 😥

      Törlés
  6. Nagyon szép briósokat sütöttél! :)

    VálaszTörlés