2023. október 24., kedd

Ecetes cékla télire és egyéb vegyes savanyúságok


Az összes fajta savanyúság, amit idén eltettem


Szép friss céklákat kaptunk Édesapámtól, amiből ecetes céklát készítettem, de megpróbáltam télire is eltenni belőle, mert amit savanyítani szoktam, azt mindig tartósító nélkül csinálom, és ameddig el nem fogy, addig hűtőbe tároljuk.

Most megpróbáltam egy-egy késhegynyi szalicillal, és hűléséig száraz dunsztba tenni. Már több mint két hete készültek, még jól bírják magukat...😊 

Hozzávalók az ecetes céklához: cékla, köménymag, esetleg torma gerezdek (nekem nem volt)
a felöntő léhez: (ez csak az arány, ebből annyit készítsünk, amennyi szükséges): 1,5 l vízhez  3,5-4 dl 10 %-os ecet (ízlés szerint ez lehet több vagy kevesebb), 5 evőkanál méz, 10 evőkanál cukor, 8 dkg só, (ebbe nem kell borkén! mert attól elvesztheti a cékla a szép színét), 
tetejére: késhegynyi szalicil vagy más tartósítószer.
 
Az ecetes cékla elkészítése: A céklát héjastól megfőztem, még melegen meghámoztam, felszeleteltem és üvegekbe pakoltam. Közéje is, és a tetejére is szórtam köménymagot.
Összeállítottam a felöntőlét, felforraltam, és még forrón a céklára öntöttem. Tetejére késhegynyi szalicilt tettem, és lezártam a fémkupakkal, ami alá egy réteg frissentartó fóliát is tettem. Száraz dunsztban hagytam kihűlni.


Az ecetes cékla...



Hozzávalók az ecetes uborkához és a vegyes savanyúsághoz, a zöldségek: uborka, pritamin vagy kápia paprika, erős paprika, karfiol, lila hagyma, gyöngyhagyma, zöld paradicsom, gomba, 
a felöntő léhez (ez csak az arány, ebből annyit készítsünk, amennyi szükséges): 1,5 l vízhez  3,5-4 dl 10 %-os ecet (ízlés szerint ez lehet több vagy kevesebb), 5 evőkanál méz, 10 evőkanál cukor, 8 dkg só, 1 mokkáskanál borkén
a fűszerek: szemes fekete bors, színes bors, mustármag, koriander, szegfűbors, kapormag és babérlevél, 
a tetejükre: késhegynyi szalicil.

A vegyes savanyúság elkészítése:
Először a zöldségeket daraboltam össze. Mikor ezzel végeztem, szépen esztétikusan elhelyeztem mindent az üvegekben. Elosztottam bennük a fűszermagokat és babérleveleket.
A lé hozzávalóit összekevertem és felforraltam. A hozzávalóinál leírtak csak egy arány, az üvegekhez szükséges mennyiséget kell készíteni, ami egyébként nagyon finom, ízletes.
Az uborkára forrón, a többire langyosan kell ráönteni az ecetes levet. 
Tetejükre késhegynyi szalicilt tettem és fémkupakal lezártam az üvegeket, ami alá egy réteg frissentartó fóliát is tettem. Az uborkát száraz dunsztban hagytam kihűlni, a többi már mehetett is a kamrába.


Balról: cékla, gyöngyhagyma és paprika....

...és uborka

A vegyes savanyúságok, ezeknek a zöldségeknek egy részét szintén
Édesapám termesztette Mözsön



14 megjegyzés:

  1. Nagyon ügyes vagy szépek és finomak lehetnek majd mikor rájuk kerül a sor. Érdemes eltenned a jó friss zöldségeket amit Édesapád szívvel lélekkel nevelget ! Savanyúságot régen is nagyon keveset tettem el, céklát szoktam készíteni alkalmanként ami gyorsan el is fogy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva, már alig várom hogy az első üveget kibontsam 😋. Apukám sokat dolgozik minden évben a kertben, tavasztól késő őszig, de meg is van az eredménye.

      Törlés
  2. Gyönyörű látvány ahogy a kamra polcán sorakoznak a savanyúságos üvegek. Szerencsés vagy Katikám, hogy az Édesapád kertjében minden finomság megterem. Jó egészséget és erőt kívánok Neki a további kertészkedéshez. Gyöngyhagymát az Édesanyám is mindig tett el, nagyon szerettem. A cékla is a kedvencünk, de mindig csak annyit készítek ami pár nap alatt el is fogy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Éva a kedves soraidat, és Apukám nevében is a jókívánságokat!
      Céklát én is mindig csak friss fogyasztásra szoktam készíteni, de hűtőben az is sokáig eláll, főleg ha előtte felforralom a felöntő lé vizét.

      Törlés
  3. Én rendszeresen teszek/tettem el céklát, nincs avval semmi baj - jól eláll. De, ugye milyen jó érzés egy ilyen polcot látni ? Pláne majd télen .....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Mari, nincs is jobb egy teli kamránál, tele a saját eltett finomságokkal 😋.

      Törlés
  4. Nagyon szorgalmas voltál idén is. Én sajnos nem dicsekedhetem most, de annak a kevésnek is örülök. Ani

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, savanyúságban nem lesz hiány az idei télen sem 😊.

      Törlés
  5. De jól néznek ki a savanyúságjaid! Épp azon agyaltam, hogyan tegyem el télire a céklát. Egy adag káposztás-hagymás már készült, meg hűtőset szoktam, ahogy Te is, de még maradt az idei termésből, s kiszedve a földből csak megfonnyad. Ki fogom próbálni a módszered, köszönöm az ötletet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, remélem sikerül majd az összes cékládat jól hasznosítani. Apukámnak is szépen termett idén, ő be szokta vermelni, szuterénba téve, úgy kevésbé fonnyadnak.

      Törlés
  6. Mi is szeretjük a házilag eltett savanyúságokat.. Nagyon jól néznek ki.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon sokat szorgoskodtál. Már ránézni is olyan csodálatos. Milyen jó lesz a télen egy-egy üveget felbontani.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea, már alig várom az elsőt megkóstolni 😋.

      Törlés