2020. február 3., hétfő

Somlói galuska kehelyben


A somlóik a kelyhekben és egy szelet, ami nincs "kiszaggatva" "galuskának"



A somlói galuska a magyar cukrászat egyik legismertebb készítménye. Az 1950-es évek végén a Gundel étterem legendás főpincére, Gollerits Károly találta ki, a megvalósítás azonban Szőcs József Béla cukrászmester érdeme volt, aki szintén a Gundelben dolgozott. A nevet is ő adta a süteménynek, a fóti Somlyó nevű dombról, ahol később a saját cukrászdája is működött.

Van már somlyói galuska a blogomon, kettő is, EZ és EZ. A mostani egy újabb változat, saját elgondolás szerint. Kicsit elrugaszkodva az eredeti recepttől, ami a rumos meggytől és a cukrozott narancstól igazán finom és egyedi lett...

Hozzávalók a tésztához: 6 tojás, 6-6 evőkanál cukor és liszt, 1-1 csapott mokkáskanál sütőpor, kb. 4-5 evőkanál darált dió és 2 kiskanál keserű kakaópor,
a sziruphoz: 2-3 szelet cukrozott narancsbefőtt, 1-1,5 dl, vízzel és rummal hígított narancsbefőttlé (ami egy sűrű cukros szirup, így más édesítő nem kell hozzá), 1 citrom reszelt héja,
töltelékhez:  1 kisebb üveg rumos meggybefőtt,
a krémhez: 2 tasak vaníliás pudingpor, 8 dl tej, 6 evőkanál cukor (vagy ízlés szerint más édesítőszer), 2 tojás sárgája,
a tetejére a tálaláskor: 10-15 dkg csokoládé, esetleg egy kis rum és tej, tejszínhab és egy maroknyi pörkölt dió.

Elkészítés:
Először a tésztáját készítettem el, 2-2 tojásból. A fehérjéket habbá vertem, hozzáadtam a sárgájákat, a 2-2 evőkanál cukrot és a sütőporral elkevert lisztet, majd kivajazott, lisztezett csatos tortaformában megsütöttem. Az egyiket világosra hagytam, a másodikat a darált dióval, a harmadikat pedig a kakaóporral elkeverve sütöttem meg.
A szirup hozzávalóit összefőztem, majd hozzáreszeltem a citromhéjat és hozzákevertem a kis darabokra vágott cukrozott narancsbefőttet.
A vaníliás krémhez a pudingport a cukorral és kevés tejjel simára kevertem, hozzáadtam a két tojássárgáját, majd a többi tejet, és habverővel való állandó kevergetés mellett sűrű krémmé főztem.
Ezután az egyik tésztalapot üvegtálra tettem, visszahelyeztem köré a forma oldalát, meglocsoltam a szirup egyharmadával, erre kentem a krém felét, rá a meggy felét. Rátettem a második lapot, és ugyanúgy jártam el, mint az elsőnél, majd a harmadikat is. Egy-két órára hűtőbe tettem, csak utána vettem le a formát az oldaláról.
A diót sütőben kicsit megpirítottam, ezáltal sokkal finomabb lesz, és a héja is könnyen ledörzsölhető.
Kelyhekbe csak tálaláskor szedtem a fentiek szerint összeállított "tortából", evőkanállal "szaggattam" belőle, meglocsoltam a csokiöntettel, amihez a csokit kevés tejjel felhígítva felolvasztottam, hogy kellően folyékony legyen. A tetejére tejszínhab került, és rá a vagdalt pörkölt dió.

A tetején kis kockák a cukrozott narancsból





18 megjegyzés:

  1. Ó hogy én ezt most hogy tudnám szeretni, nagyon guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Éva, nagyon finom volt, csak sajnos elfogyott már 😊

      Törlés
  2. Ez fejedelmi édesség, úgy, ahogy nekem biztos ízlene :)
    És megint azt kell mondjam, még sosem készítettem ilyet, tortát már sokat, és bőséges tejszínhabbal tetőzve, meg csokival leöntve, de nem kanalaztam kehelybe.
    De azért kicsit hasonlót ehhez már készítettem a húsvéti kalácsdarabokból, rumos meggylével locsolva, pudinggal leöntött édességet, amit darált dióval szórtam meg, és tejszínhabot a tejére.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Kincse! Örülök, hogy valami újat tudtam mutatni, nagyon finom, próbáld ki egyszer 😊

      Törlés
  3. Mi nagyon szeretjük a somlói galuskát és készítem is gyakran. Az általad készített változatok is nagyon finomak lehettek és nagyon jól néznek ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Lívia, akkor te tudod, hogy milyen finom 😊

      Törlés
  4. Fűszeres halad elúszott a világhálón nem tudtam megnézni sajnos:)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csak egy-két nap múlva szerettem volna posztolni, de tegnap este véletlenül feltettem, aztán még gyorsan visszavettem. De holnapra már vissza fog úszni 😊 😊

      Törlés
  5. Maga a bűnbeesés. Rég szeretném már én is elkészíteni, de mindig visszatart, hogy nagyon munkás. Nna de egyszer csak neki rugaszkodom. Gyönyörű!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea, próbálkozzál meg vele egyszer. Szerintem nem annyira munkás, ahogy én csináltam kicsit egyszerűbb, és nem is annyira édes, próbáltam minél kevesebb cukrot használni hozzá 😊

      Törlés
  6. Imádom!! Olyan guszta ez a kehely! Réges-régen én is csináltam ilyet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vanilin, akkor épp itt az ideje, hogy újra süss ilyet 😊

      Törlés
  7. Szeretem amikor történet is van a receptekhez! Csak azt nem szeretem, hogy nem tudom megkóstolni.... :-D :-D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Zsuzsa! Ha már ilyen híres desszert ez, akkor próbáltam valamilyen infót beszerezni róla.
      Nagyobb baj, hogy már nem lehet kóstolni, rég elfogyott, pedig milyen jó lenne egy-egy szeletet leemelni a monitorról 😊😊😊

      Törlés
  8. Annyira szééép! Gondolom, finom is. Sajnos, a somlóiba általában tesznek mazsolát és emiatt én nem kedvelem. De így meggyel tuti imádnám. Azt hiszem ez így megér egy próbát! Köszönöm szépen!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Marika! Örülök, hogy tetszik, próbáld ki, biztos ízlik majd így meggyel 😊. Mi szeretjük a mazsolát, az előző, klasszikus somlói receptemben az van benne, de most a meggy mellé már nem akartam mazsolát is tetnni 😊

      Törlés
  9. Mennyi finomságot gyártottál, mióta nem jártam erre! Nagyon szépek, csábítóak a kelyheid!

    VálaszTörlés