2023. február 14., kedd

Gyömbéres narancslekvár és narancshéj cukorban


Középen a lekvár, körülötte a cukrozott héjak

A lekvár főzése során használt fűszereket se dobjuk ki, osszuk el az üvegekben...

A lekvárok közelebbről

És a cukrozott héjak közelebbről

A lekvár egy szelet vajas kenyéren...



Olcsó és szép narancsot kaptam, aminek a héjából ez a cukrozott csemege készült, a gyümölcshúsból pedig egy ízletes lekvár. Szaporító anyagként két nagy alma is került a lekvárba, és ízfokozásként gyömbér, szegfűszeg, csillagánizs, fahéj és citrom.

Nagyon finom lett, próbáljátok ki! Mi nagyon szeretjük, reggelire egy szelet vajas kenyérre kenve csodálatos 😋.

Már más években is főztem narancsból lekvárt, dzsemet, ez a mostani is nagyon jól sikerült. Narancsból valamivel időigényesebb a lekvár előkészülete, mint más gyümölcsből, főleg ha a hártyáit mind el szeretnénk távolítani. Én most csak az erősebb hártyáit vágtam ki, így is príma lett, gyorsabban is elkészültem az összedarabolásával, és egyáltalán nem lett így sem keserű.

A cukrozott narancshéj remélem majd jó szolgálatot tesz, ha poharas desszertet, sütit, vagy éppen bonbonokat akarok majd ízesíteni. Sokszor tettem már el narancsot cukorban, de abban az egész narancs benne szokott lenni, ebben pedig csak a héja.

Hozzávalók a lekvárhoz, amennyiből most készült: 1,5 kg narancs (6 db), 2 db nagy alma, kb. 3-4 dkg (de ízlés szerint lehet több is) friss gyömbér, 2 tasak vaníliás cukor, 30 dkg cukor (ízlés szerint ez is változtathatjuk), 1 csillagánizs, egy-két fahéjdarabka, pár szem szegfűszeg, fél vagy egész citrom leve, 
a besűrítéséhez: fél vagy háromnegyed tasak dzsemfix,
az üvegek tetejére: késhegynyi szalicil.

Elkészítése a narancslekvárnak:
A narancsokat meghámoztam, a héját mindjárt hideg vízbe áztattam. A gerezdeket 2-3 felé vágtam, hozzáadtam citromlevet, a szintén feldarabolt almát és a kissé összetördelt fűszereket. A cukrot apránként adagoltam hozzá, közben kóstoltam, hogy milyen.
Ha szükséges pótolhatjuk vízzel az elfőtt nedvességet, hisz utána úgyis belekerül a dzsemfix, ezáltal krémesebb lesz
Így főztem puhára. Botmixerrel pépesítettem, beleszórtam a dzsemfixet, 3-4 percig még erős lángon, folytonos keverés mellett főztem.
Mikor kész lett kisebb üvegekbe töltöttem, tetejükre késhegynyi szalicilt tettem, és száraz dunsztban hagytam kihűlni.
 

Hozzávalók a cukorban eltett narancshéjnak: a 6 narancs héja, kb. 70-75 dkg cukor.
az üvegek tetejére: késhegynyi szalicil.

Elkészítése a cukorban eltett narancshéjnak:
A lekvárhoz felhasznált narancsok héját mindjárt hideg vízbe áztattam, aztán 5-6 napig váltott hideg vízben áztattam, hogy a keserű íz kiázzon belőle. Az első két napon naponta kétszer öntöttem le a vizét, és öntöttem rá tisztát, utána pedig naponta egyszer.
Mikor elteltek a napok annyi vízben, hogy ellepje a héjakat - ekkorra kb. 80 dkg lett -, elkezdtem főzni. Mikor felforrt a víz, kis lángon főztem tovább. Kb. 15 perc után már hozzáöntöttem a cukrot, és a szirupban főztem tovább, míg meg nem puhultak..
Mikor kész lett kisebb üvegekbe töltöttem, tetejükre késhegynyi szalicilt tettem, és száraz dunsztban hagytam kihűlni. 


A narancsok, amennyiből készült a lékvár és a cukrozott héj

A héjak félretéve, ami majd 6 napig ázni fog

Előkészület a lekvárhoz - ami a reszelő tetején látszik, az a meghámozott gyömbér.
Kb. 2-3-szor ennyit lehet beletenni

Kezdjük főzni a narancsot és a hozzáadott almát

Kész a lekvár, lehet üvegekbe tölteni

Hat nap múlva kezdhetjük a kiáztatott narancshéjakat is főzni



8 megjegyzés:

  1. Finom lekvárt készítettél és a cukrozott narancshéj is biztos finom lesz!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, a lekvár biztos hogy finom, mert kóstoltuk már, 😋remélem a héjak is azok lesznek.

      Törlés
  2. De jól néznek ki az üvegben, a lekvár is, a narancshéj is! Valamikor régen én is főztem narancslekvárt, enyhén kesernyés lett, de én szerettem úgy is. Tetszik a hozzáadott alma- kedvet is kaptam kipróbálni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, próbáld ki, finom. Én mindig félek hogy keserű lesz, de eddig még egyszer sem lett az 😄. Ezért volt már hogy az összes hártyáját eltávolított, de az nagyon időigényes. Így almával szaporább is, finom is.

      Törlés
  3. Finom lehetett a narancslekvár és a cukrozozott narancshéj is finom lehetett. én még ilyeneket nem készítettem sohasem. De majd kipróbálom egyszer. Nagyon jól néznek ki mindegyik, a lekvár is és a cukrozott narancshéj is..

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Lekvárt már többször főztem, de ilyen héjat még nem, remélem finom lesz az is.

      Törlés
  4. Nagyon türelmes vagy, gratulálok a sok szép üveghez. Jól jön majd a cukrozott narancshéj is később.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, ez most egész gyorsan elkészült 😊. Nagyon finom lett, szívből tudom ajánlani...

      Törlés