2023. február 4., szombat

Tepertős-szilvalekváros papucs


A papucsok egy pohárka vörösborral 😋

Közelebbről

Mind egy tálon

És még porcukor nélkül

Töpörtyűt általában télen szoktunk venni és enni, és sütni belőle. De amióta csillagászati áron kapható a töpörtyű, egyre ritkábban kerül az asztalunkra, sajnos.... most ez készült belőle, amit már régóta elterveztem.

Hozzávalók a tésztához: 25 dkg liszt, egy-két csipet só, 1,5 dkg élesztő, 0,5 dl tej, 1-2 kiskanál cukor az élesztőhöz + 1-2 evőkanálnyi cukor még a tésztába, 12 dkg tejföl, 1 tojás sárgája, 
a tészta megkenéséhez: 10 dkg tepertő, 2 evőkanál mangalicazsír, 
a töltelékhez: sűrű szilvalekvár, 
a teteje megkenéséhez: 1 tojás,
tálalás előtt a tetejük megszórásához: porcukor..

Elkészítése:
Az élesztőt felfuttattam a tejben 2 kiskanál cukorral, majd hozzáöntöttem az átszitált, sóval elkevert liszthez. Hozzáadtam a szobahőmérsékletű tejfölt, a többi cukrot és a tojássárgáját, majd jól bedagasztottam. 
Kisodortam, és megkentem a ledarált tepertő és zsír keverékével. Háromrét hajtottam, és meleg helyen hagytam kelni.
Mikor megkelt négyszögletesre kisodortam, kb. 3-4 mm vastagságúra. Feldaraboltam 16 részre, és mindegyik közepébe egy kanál szilvalekvárt tettem. A képeken látható módon az átlós sarkait egymásra hajtottam, de úgy, hogy a teteje megkenésére szánt tojásból az áthajtott, érintkező részeket is megkentem, hogy sütés közben ne nyíljanak szét. Mikor mind a tepsiben voltak, a tetejüket is átkentem a tojással, és előmelegített sütőben 20-25 perc alatt szép piros-barnára megsütöttem.
Tálalásnál porcukorral megszórtam még a tetejüket.

A kisodort tészta, megkenve a tepertővel

Összehajtogatva, kelesztés előtt....

...és kelesztés után

A megkelt tészta kisidirva, összedarabolva, és rajta már a lekvár is

Már a tepsiben, sütés előtt....

...és sütés után



14 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és eltudom képzelni hogy milyen finom! Most jó nagyokat nyelek, szívesen megkóstolnám. Én is régóta készülök megsütni, de mindig elmarad.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, finom volt. Neked is jó sütést hozzá, és jó étvágyat!

      Törlés
  2. Ilyet én is készítettem már, és az álltalam készített szilvalekvárral. A te álltalad készített is nagyon guszta és szép a tálalása.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia, akkor Te is tudod, hogy milyen finom ez a téli csemege 😋.

      Törlés
  3. Igazán szép papucsok lettek! Ha nem kóstoltam volna már, furcsállnám, mert a tepertőt is sós sütiben tudtam csak elképzelni. De nagyon finom tud lenni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, én is így voltam vele, ezért is szerettem volna már rég elkészíteni 😊. De nagyon finom lett!

      Törlés
  4. Hogy mik vannak ! Én ilyenről még nem hallottam, de nagyon gusztusos és bizonyára finom is volt.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, finom volt. Én már régebben hallottam róla, az Ízőrzők műsorából ismerem, de eddig még nem készült el, csak most.

      Törlés
  5. Nagyon guszta és finom lehetett! Egyszer láttam az Ízőrzők műsorában tepertő és lekvár keverékével elkészített süteményt de nem mertem nekivágni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, én is az Ízőrzőkben láttam hasonlót, talán több faluban is sütötték. De már régóta hajtott a kíváncsiság, hogy milyen lehet. Finom volt, nem volt zavaró a töpörtyű és a lekvár íze egymás mellett. Igaz nem is tettem bele sokat a töpörtyűből.
      És teljesen magam állítottam össze a hozzávalóit.

      Törlés
  6. Nagyon jó párosítás ízben, nekem is nagyon megtetszett, próbáltam.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vicuska, örülök, hogy nálad is bevált 😊

      Törlés
  7. Ez egy igen finom sütemény. Én még nem készítettem, de ha látok valahol, szoktam venni. Házilag készítve a jó kis szilvalekvárral még finomabb.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Nea! Finom volt a jó kis hazai szilvalekvárral 😊.

      Törlés