2021. december 18., szombat

Karácsonyi diós és mákos bejgli - Advent negyedik vasárnapjára






Erre a vasárnapra is egy olyan édességet választottam, amit napokkal előbb meg lehet sütni, illetve több napig friss marad....
 
Az ingyenes Óbuda újságban láttam meg ezt a receptet, és mindjárt felkeltette az érdeklődésemet, mert ilyet még nem sütöttünk, illetve a férjem nem sütött, mert mindig ő szokta, egy évben egyszer, karácsonyra. Én csak besegíteni szoktam. De most mikor megláttam ezt a receptet, gondoltam megpróbálkozom vele, egyedül 😀.
Nagyon jól sikerült a próba, egy-egy előzetes bejglinek, mindkettőnknek nagyon ízlik. A töltelékében lévő reszelt almától finom szaftos lesz a tölteléke, a tésztája pedig roppanós, de mégis omlós. A teteje pedig szép márványos!

A bejglik egyébként nagyon jól fagyaszthatóak. Mindig jóval karácsony előtt sütjük meg, aztán még aznap mennek be a mélyhűtőbe, és mindig csak annyit szoktunk kivenni belőle, ami 1-2, max. 3 nap alatt elfogy. Így mindig finomak, frissek!

Most két rudat sütöttem, egy mákosat és egy diósat, ami csak harmada az eredeti receptnek, apró módosítással, ezt az enyémet írom le....

Hozzávalók a tésztához: 33 dkg liszt, 12 dkg zsiradék (zsír és margarin kb. fele-fele arányban), 3 dk cukor + 1-2 kiskanállal az élesztő kelesztéséhez, 1,6 dkg élesztő, egyharmad mokkáskanál szódabikarbóna, 1 kisebb tojás, 0,75 dl tej, 1 csipet só, 
a diótöltelékhez: 15 dkg darált dió, kevés tej, kb. fél dl, kb. 8 dkg cukor (vagy ízlés szerint), 1 vaníliás cukor, 1 kiskanál őrölt fahéj, fél-fél narancs és citrom reszelt héja, egy közepes almának fele reszelve, 1 evőkanál sárgabarack lekvár, 3-4 dkg mazsola, 1 evőkanál rum, 
a máktöltelékhez: 15 dkg darált mák, kevés tej, kb. fél dl, 8 dkg cukor (vagy ízlés szerint), 1 vaníliás cukor, 1 kiskanál őrölt fahéj, 1 kisebb citrom reszelt héja, egy közepes almának a másik fele reszelve, 1 evőkanál sárgabarack lekvár, 3-4 dkg mazsola, 1 evőkanál rum, 
tetejének megkenéséhez: 1 tojás kettéválasztva.

Elkészítése:
Az élesztőt felfuttattam a gyengén cukrozott langyos tejben, majd az összes többi tészta hozzávalóival összegyúrtam. Egy-két órára hűvös helyre tettem pihenni. Mivel most hideg van kint, az erkélyre.
Míg pihent a tészta, elkészítettem a töltelékeket. A hozzávalókat összekevertem, majd pár perc alatt összefőztem, majd hagytam hűlni. 
A tej hozzáadásánál ügyeljünk arra, hogy ne legyen túl híg, de túl sűrű sem a töltelékünk, a cukrot pedig ízlés szerint lehet növelni vagy csökkenteni, vagy más édesítőre cserélni.
Mikor eleget pihent a tészta kettévágtam. Kisodortam az elsőt, rásimítottam a tölteléket, és feltekertem, mint egy bejglit 😂. Mindkettővel így jártam el.
Ezután zsiradékkal megkent tepsibe helyeztem őket, tetejüket megkentem a tojássárgájával, és ismét kitettem a hidegre, 40-50 percre. Ekkor megkentem a tojásfehérjével, egymás után kétszer is, és most már a meleg konyhában pihentettem még 20 percig.
Előmelegített, 180-185 fokos, sütőben kb. 40 perc alatt készre is sült (ez az idő sütőtől függhet). A sütő aljába egy vízzel teli tálat is tettem, hogy párás legyen a levegő sütés alatt.

Csak akkor szeleteltem fel, amikor már kihűlt - de ezt egy kicsit nehezen tudtuk kivárni.....

A máktöltelék előkészítése

A diótöltelék előkészítése

A kisodort tészták, rajtuk a töltelék....


Sütés előtt...

...és sütés után. A diós kicsit kirepedt, de ettől csak finomabb lett 😋



10 megjegyzés:

  1. Nagyon szépre sikerült mindkét beigli és biztos, hogy nagyon finom lehetett. Én is karácsony előtt pár nappal már elkészítem és megvárjuk a karácsonyt, hogy frissen kóstoljuk azután ami megmarad felszeletelve a mélyhűtőbe megy.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Nagyon finomak lettek! Nálunk is elkészültek időközben a karácsonyra sütött bejglik is, egy-egy kisebb darabot kint hagytunk kóstolónak, a többi már bent csücsül a mélyhűtőben 😊.

      Törlés
  2. Nagyon guszta finom lehet! Még a bejgli sütése előtt vagyok de akár hogy csinálom mindig reped de azért elfogy így is!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! További jó sütést kívánok, és ha fel is reped nem gond, úgy is finom és elfogy, ahogy te is írod 😊.

      Törlés
  3. Nagyon ügyes vagy. Én minden évben elhatározom, aztán mégse sütök, mert nem eszik a gyerekek. Most is répatorta és diótorta rendelés van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, mi szeretjük, s így, hogy nagy részét fagyasztóba tesszük, nem kell ez egészet pár nap, vagy hét alatt megenni.
      A tortáid is nagyon finomak lehetnek!

      Törlés
  4. Csodásak lettek! Az enyémek idén totál szétrepedtek de a férjem szerint életem bejglije lett, olyan finom. 😀

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! Nálunk is szét szokott repedni, de annál finomabb 😊.

      Törlés
  5. Így elsőre nagyon jól sikerültek a bejglik. Szépek és finomak, repedés nélkül szerintem nem is igazi, az adja neki a házias jelleget. Én még nem vállakoztam rá, csak a mini változatot szoktam készíteni, talán majd jövőre.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm kedves Nea, finomak voltak, és csak kicsit repedt fel az egyik, de ennyi kell 😊.

      Törlés