2022. május 8., vasárnap

Rakott csík szilvalekvárral






Ismét egy olyan finomságot készítettem el, amit az Ízőrzők műsorában láttam. A Nógrád megyei Legénd  községben főzték-sütötték. Nagyon megtetszett, amiből finom ebédünk lett. Szívből ajánlom mindenkinek, aki szereti a kifőtt tésztát, és szereti a régi, egyszerű de nagyszerű falusi ételeket.

Én természetesen sokkal kisebb adagot csináltam, és még egy kis darált dióval és fahéjjal is ízesítettem. Mi egy-egy leves után ebédre ettük ketten két nap. Aki jó étkű, annál biztos nem elég négy tányérhoz 😀.

Ezért ha kedves kapnátok az elkészítéséhez nézzétek meg az eredeti receptet is, a fenti belinkelt oldalon....

Hozzávalók nálam, a tésztához: 15 dkg liszt, 1 tojás, nagyon kevés víz, nagy csipet só,
a morzsához: 10 dkg zsemlemorzsa, 1-2 evőkanál sertészsír, 10 dkg cukor, ízlés szerint fahéj,
és még: egy kis üveg szilvalekvár, pár kanál darált dió.

Elkészítése:
A lisztből, tojásból, csipetnyi sóval és nagyon kevés vízzel tésztát gyúrtam. A kidolgozott kis cipót 15 percig pihentettem, majd kisodortam és csíkokra vágtam. Kb. olyan vastagságúra sodortam és vágtam fel, mint a bajai halászléhez szokás készíteni, tehát nem túl vékonyra.
Forró, sós vízben kifőztem, kiszedtem, leöblítettem és kevés olvasztott zsírral átforgattam.
Közben a zsemlemorzsát egy serpenyőben a zsíron szép aranybarnára sütöttem. A tűzről levéve belekevertem a cukrot és a fahéjat.
Egy kicsi tepsit vékonyan kizsíroztam. Egy adag főtt tésztát szétterítettem az aljában, ezt lekvárral megpöttyöztem, kicsit szétkentem rajta. Jó vastagon megszórtam pirított morzsával, újabb tésztasor, lekvár és zsemlemorzsa következett. Az egészet a maradék tésztával befedtem, zsemlemorzsával megszórtam, és kevés cukrot szórtam még a tetejére.
Előmelegített sütőben harminc percig sütöttem.

Az összemetélt tészta

A kifőtt tészta

A megpirított morzsa

A rakott tészta összeállítása - alul a tészta, rajta a lekvár, aztán rászórjuk a diót...

...és morzsát

Jön rá a második sor

Tetején morzsa és kristálycukor, lehet sütni és enni...



20 megjegyzés:

  1. Már az étel nevéről gondoltam, hogy ez egy hagyományos recept lesz! Én nagyon szeretem és előszeretettel készítem a régiek ételeit. Ez is biztosan nagyon finom, főleg, hogy házi tésztával készült.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, én is szeretem a régi ételeket, és ha van rá időm, szívesek csinálok házi tésztát is.

      Törlés
  2. Nagyon finom tésztás ételt készítettél. Mi is szeretjük nagyon a tésztás ételeket. Jól néz ki a tiéd is. Én is szeretem a régi recepteket.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia, finom volt, és kiadós 😊.

      Törlés
  3. Nagyon guszta, tudnám szeretni és ráadásul még olcsó is !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, ez valóban nem egy drága ebéd volt, de annál finomabb 😊.

      Törlés
  4. A házi tésztának nincs párja! A szilvalekvárral mennyei ez az egyszerű étel. :)

    VálaszTörlés
  5. Egyszerű, de nagyszerű kategória!

    VálaszTörlés
  6. Nagyon jól néz ki, főleg a házi tészta benne!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa, finom a házi tészta, és megcsinálni is szeretem 😊.

      Törlés
  7. Nagyon guszta, és finom ebédetek volt. Én is mindig magam gyúrom a tésztát, nincs is annál finomabb. Zsemlemorzsa helyett akár grízzel is készülhetne.... egy ismerősöm készíti a tésztát pirított zsemlemorzsával, mert a gríztől ég a gyomra.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! Finom volt, a házi tésztának nincs is párja. Mondta is a férjem, hogy hasonlít a grízes tésztára,😊 de ez a recept így szólt, sok morzsával. 😄 Gondolom grízzel is biztos finom lenne!

      Törlés
  8. Nagyon finomat készítettél megint. Szívesen megkóstolnám.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, szívesen megkínálnálak vele, de már elfogyott 😊.

      Törlés
  9. Én ilyen ételről még nem hallottam, de mivel a grízes tésztához hasonlatos - biztosan finom! :) Marisz

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Marcsi, az Ízőrzők műsorban ezzel a névvel szerepelt, így én is ezt adtam neki. Finom volt, a grízes tésztához tényleg hasonlít az íze. Finom volt 😀. Egyébként Erdélyben is csíknak nevezik ezt a fajta metélt tésztát.

      Törlés
  10. Istenien néz ki, gondolom az íze is az lehetett. A finom házi szilvalekvár és a ropogósra sült morzsa együttese meghozza a kedvét az embernek ehhez az ételhez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea, finom volt. De hát a házi szilva lekvárnak nincs párja 😊!

      Törlés