2022. május 22., vasárnap

Ír szódás kenyér




A szóda jelen esetben nem szódavizet, hanem szódabikarbónát jelent. Véletlenül bukkantam rá, amikor az interneten nézegettem kenyér recepteket, találok-e olyat, amiben az élesztő mellett szódabikarbóna is van benne. Gondoltam az egy kicsit még lazítaná a kenyér tésztáját. Ekkor azonban sok ír szódás kenyér receptet találtam, amin kicsit meg is lepődtem, hogy semmi más kelesztő anyag nincs benne, csak a szódabikarbóna. Sok reményt nem fűztem hozzá, a férjem mondta is már az elején, hogy ebből sok jó nem fog kisülni, de azért elkészítettem. 
Langyosan még egész tűrhető volt, a héja jó ropogós, szép lyukacsos is lett, mégis sűrű, nekünk nem nagyon ízlett. Lehet hogy valamit elrontottam, lehet hogy a kaukázusi kefir nem a legideálisabb hozzá, nem tudom. De lehet hogy csak a mi ízlésünknek nem megfelelő, az írek pedig ezt szokták meg?

Még május elején sütöttem ezt a kenyeret, gondolkodtam is rajta, hogy posztoljam-e egyáltalán, mert annyira nem finom. Aztán mégis úgy döntöttem, hogy felkerül, mert kíváncsi lennék, hogy esetleg sütöttetek már ilyet, és mi a véleményetek róla... és az is rejtély számunkra, hogy mitől lett ilyen sárga?

Tegnap aztán készült egy finom magvas kenyér, 😋 világos  rozs- és teljes kiőrlésű búzaliszttel, de az majd egy legközelebbi bejegyzésben fog szerepelni, amikor sorra kerül.... 😀

Hozzávalók az ír kenyérhez: 25 dkg liszt, 1 csapott teáskanál szódabikarbóna, 1 teáskanál só, 1 mokkáskanál cukor, 1 dl kaukázusi kefir (vagy, ahogy a legtöbb recept írja: kefir, író, joghurt), 1-1,25 dl víz.

Elkészítése:
Elkészítése nagyon egyszerű, és gyors. Mindent összekevertem, összegyúrtam, állítólag dagasztani sem kell. Kerek cipót formáztam belőle, tetejét kereszt alakban éles késsel bemetszettem, majd sütőpapírral bélelt jénai edénybe tettem. Megkentem vízzel, és előmelegített sütőben - melynek aljába egy másik edényben vizet tettem -, kb. 40 perc alatt készre sütöttem.
Ekkor ismét megkentem vízzel, és konyharuhába bugyolálva megvártam míg langyosra hűlt, majd felszeleteltem.




16 megjegyzés:

  1. Szép lett a kenyered.Elég régen sütöttem én is ezt a fajta kenyeret Limara receptje alapján és hagymával ízesítettem finom volt!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, akkor neked több szerencséd volt vele 😊. A hagyma biztos jót tett neki 😊.

      Törlés
  2. Szép kenyeret sütöttél! :)

    VálaszTörlés
  3. Én nem sütöttem még ír kenyeret, és igy nem tudok róla semmit mondani, azt sem, hogy mitől sárga. De külsőleg nagyon jól néz ki. Az ízére ha ti azt mondjátok, hogy nem jó, akkor ezt elhiszem nektek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Nem is az ízével volt a legnagyobb baj, inkább az állagával. De már szerencsére elfogyott...😊

      Törlés
  4. Sokat hallottam már erről a kenyérről, de még sohasem sütöttem. Sajnálom, hogy nem ízlett, de lehet hogy, csak melegen jó.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Nea! Frissen tűrhető volt, de valahol olvastam is olyasmit, hogy langyosan, frissen a legjobb 😊.

      Törlés
  5. Kedves Katalin, az irek buttermilk-et hasznalnak hozza. (Ironak forditjak, de sokkal zsirosabbnak surubbnek tunik nekem ranezesre) Fozos-musorokban azt mondjak, ha az nincs , akkor sima tejbe citromlevet csavarnak, attol osszemegy, es olyan lessz mint a buttermilk. A blogbejegyzesek hoskoraban, en is megsutottem, sajnos nekunk egyaltalan nem izlett, nagyon kierzodott a szodabikarbona ize a kenyeren, szegyellem mondani de a szemetben vegezte. Tobbet nem is probalkoztam a sutesevel, es mindig nagyon csodalkozom, mikor a fozos musorokban(Paprika-tv) latom milyen joizuen eszik. elnezest az ekezetek hianya miatt, Angol nyelvu a billentyuzetem.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm a hasznos információkat! Én csak most hallottam róla először, igaz eddig sok kenyér receptet is keresgéltem. Az íze nem is volt annyira rossz, mint a tömörsége, állaga. Nálunk is a kenyér egy része ment a száradó kenyérvégek közé, amiket prézlinek darálunk majd le 😊😊.

      Törlés
  6. Ez az én első és utolsó szódás kenyerem. A megfelelő hozzávalók hiánya miatt inkább pogácsa lett, keresztet se kapott szegény, de elfogyott. A tiéd nagyon szép lett. Névtelen már írta, hogy mi kellene bele, bár a szóda ízt aligha veszi el a buttermilk. https://korsocska.blogspot.com/2015/06/ir-szodas-kenyer-tejfollel-dagasztas.html

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Megnéztem a te kenyeredet, szép volt, teljesen kenyér kinézetű és állagú. Akkor ti szerencsések voltatok, mert nektek ízlett. De ezek szerint te sem sütöttél többet ilyet 😊.

      Törlés
  7. Nekünk sem került fel a kedvencek listájára ez a kenyér. Egyszer készült, és azóta sem többször, nekünk is túl tömör volt a bélzete.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Iza hogy te is megosztottad a véleményedet erről a kenyérről. Nálunk sem lesz belőle ismétlés 😊.

      Törlés
  8. No, nekem eszembe sem jutott volna (a kommentek olvasása előtt se) hogy ilyent készítsek. Amúgy sem vagyok kenyerek vonatkozásában kísérletező fajta - az évtizedek óta bevált receptem eredményével nagyonis meg vagyok elégedve. De jó, hogy írtál róla, mert őszintén szólva eddig azt se tudtam, hogy az írek ilyen kenyeret esznek...szegények :-) Küldeni kellene nekik egy ropogós, szép, félbarna magyar cipót, hátha azt megkedvelnék...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm! Ezt már régebben sütöttem, de azóta készült a te ajánlásod szertint rozsliszt és teljeskiőrlésű liszt hozzáadásával kenyér, már kétszer is. Nagyon ízlik, majd a jövő hónapban teszem is fel 😊.
      Igen, szegény írek nem tudják hogy mi a jó 😄!

      Törlés