2012. november 11., vasárnap

Töltött libanyak




Töltött libanyakról már sokat hallottam, de még soha nem sütöttem, és nem is ettem. Igaz, soha nem is láttam sehol, hogy libanyakbőrt árultak volna. Most Márton nap előtt a piacon, ahol vásárolni szoktam, megláttam, így épp itt volt az ideje, hogy kipróbáljam. Nagyon finom lett, jól sikerült....

Hozzávalók: 2 libanyakbőr, 20 dkg liba apróhús (nálam szárny), 20 dkg gomba, 20 dkg liba- kacsa- vagy csirkemáj, 2 főtt tojás, 1 szál sárgarépa, 2 szikkadt zsömle, 1 nyers tojás, 1 nagyobb hagyma, só, őrölt bors, szárított és morzsolt bazsalikom, zsálya és bőségesen majoránna, liba- vagy kacsazsír,
a  salátához: lila káposzta, kígyóuborka, néhány levél jégsaláta, gyöngyhagyma, köménymag, olívaolaj, só, citromlé és porcukor,
köretnek: sült krumpli vagy hagymás tört krumpli, és néhány darab birskompót.

Elkészítése:
A kis kockákra vágott sárgarépát sós vízben félpuhára főztem, a szintén kis kockákra darabolt májat egy evőkanál zsírban ugyancsak félpuhára sütöttem, a két tojást megfőztem és feldaraboltam.
A hagymát apróra vágtam, kevés zsíros megdinszteltem, majd hozzáadtam a ledarált húst, és fehéredésig pirítottam. Ezután hozzákevertem a feldarabolt gombát, sóztam, és együtt pároltam még egy kis ideig.
A zsömléket langyos vízben beáztattam, jól kinyomkodtam, majd hozzákevertem az előzőleg megpárolt többi hozzávalóhoz. Adtam hozzá egy nyers tojást, fűszereztem még sóval, borssal, majoránnával, bazsalikommal és zsályával. Az egészet jól átkevertem, majd beletöltöttem a libanyakbőrökbe, melyeknek vékonyabbik végét előtte bevarrtam.
A megtöltött bőrök másik végét is bevarrtam, kizsírozott tűzállótálba fektettem, kevés vizet öntöttem alájuk, tetejüket pedig megkentem zsírral. Lefedve sütőbe tettem, sütés közben egyszer megfordítottam őket, majd a végén levettem az edény tetejét, hogy a bőrök szép piros barnára süljenek.
Közben elkészítettem a salátát. A káposztát felszeleteltem, besóztam, megszórtam köménymaggal, és állni hagytam. A jégsalátát apró darabokra tépkedtem, a hagymát és az uborkát felszeleteltem, és az összeset összekevertem. Citromlét csepegtettem rá, megszórtam porcukorral, és meglocsoltam egy kanál olívaolajjal.
Mikor a libanyakak készre sültek, kicsit vártam vele - mert azonnal, forrón nem lehet szépen szeletelni -, és kissé ferdén, ujjnyi vastag szeletekre vágtam. Az előzőleg elkészített salátával, krumplival és birskompóttal tálaltam. Ez utóbbit még előző nap főztem meg, enyhén cukros és citromos vízben.

A töltelék és az egyik már megtöltött libanyak

A megtöltött libanyakak, sütésre várva.
Egy helyen vettem mindkét libanyakbőrt, mégis eléggé különböztek
egymástól, de ízre egyformán finomak lettek.....




6 megjegyzés:

  1. Márton nap van? Akkor ezért ez a sok libás recept! Mifelénk nem volt hagyománya, ezért fel sem tűnt.
    Nagyon finom lehet a töltött libanyak, hát még a saláta!

    VálaszTörlés
  2. Még sosem készítettem én sem, nálunk sincs hagyománya a Márton - napnak:) De jól hangzik:)

    VálaszTörlés
  3. Én sem láttam még sehol libanyakbőrt, nem is tudtam, hogy lehet kapni! :) Nagyon guszták, finom lehetett ezzel a töltelékkel! :)

    VálaszTörlés
  4. Gerdi, Kati köszi, régebben nálunk sem volt hagyománya a Márton napnak, nem is főztem libás ételeket erre a napra. Tavaly ilyenkor jártunk a szentendrei skanzenben Márton napkor, az nagyon tetszett. Ott főztek pár libás fogást, és nagyon jó programok voltak....
    Hankka köszi, libanyakbőrt eddig én sem láttam, most is csak véletlenül vettem észre a piacon. Mondták is, hogy csak most Márton nap előtt van, aztán megint nem lesz kapható...

    VálaszTörlés

  5. Éva írta....

    Ez a libanyak hasonló a disznó gyom-
    rához, amit szintén teleraknak sok
    mindennel, amitől nagyon finom lesz.
    Csak ez még munkásabb, mint a libanyak készítés. Ez a disznótoroshoz,
    a disznó ölésnél meglévő húsokból
    készül.Mindjárt nem lehet enni, mert
    még érlelni kell. De minek ez a sok magyarázat, bizonyára mindannyian ismeritek.
    Munkás darab mindkettő, de aki
    szereti jót tud enni belőle.
    Jó étvágyat hozzá!

    VálaszTörlés
  6. Anyukám készítette,nagyon szerettük, de már egy jó pár éve nem, mert nálam lakik és sajna mi nem nevelünk libákat.
    Csak egy pár tyúkom van, azok sem tojnak mostanában...

    VálaszTörlés