2024. augusztus 19., hétfő

Ünnepi kenyér augusztus 20-ra - fehér kenyér előtésztával és TangZhonggal









Már rég sütöttem kenyeret, de most kedvet kaptam hozzá, s találtam is egy szimpatikus receptet, ami TangZhonggal készül. Sütöttem már ezzel az eljárással zsömlét és bagettet is, ami nagyin ízlett, gondoltam ez is beválik majd.

A gáztűzhelyünkben nehézkes igazán finom kenyeret sütni, de ez most mindent felülmúlt, ennyire jól még egy kenyerem sem sikerült. Belül lyukacsos, puha, kívül extra ropogós! Eszembe juttatta azokat a réges-régi kenyereket, amiket otthon ettünk, a nagymamám dagasztotta és pékhez vitte megsüttetni, ahol még a régi fatüzelésű kemence volt. De finom is volt az! Na, ez is olyan lett.....

A receptet ITT találtam, Gábor a Házi Pék receptje, a videója pedig ITT látható, szintén a recepttel.

Az előtészta készítésekor egy kis baki történt, mert a receptben 1 gramm élesztőt olvastam, amit én elírásnak véltem, és 1 dkg-ot tettem bele 😂. Tegnap este meg is kevertem - mert 12-14 óra pihenés volt írva hozzá -, jó két óra múlva már gyönyörű is volt, de reggelre újat kevertem, és délelőtt már sütöttem vele. Aztán később megnéztük a hozzá tartozó videót, és kiderült, hogy valóban csak 1 gramm, egy borsónyi élesztő kellett volna hozzá. De annak ellenére, hogy kicsit több élesztő van benne, nagyon, de nagyon finom kenyér lett belőle!

A TangZhong egy japán eljárás, amikor a vizet pár perc alatt összefőzzük a liszttel, de nem forraljuk. Miután besűrűsödött hagyjuk teljesen kihűlni.

Hozzávalók nálam, az előtésztához: 7 dkg BL-80-as kenyérliszt, 1 dkg élesztő, 0,75 dl langyos víz, 
a TangZhonghoz: 2,5 dkg BL-80-as kenyérliszt, 1,75 dl víz, 
a tésztához: 25 dkg BL-80-as kenyérliszt, 2 csapott kiskanál só, 1,5 dkg sertészsír, kb. 0,5-1 dkg élesztő és 0,5-0,75 dl víz.

Elkészítése:
Először az előtésztát készítettem el, kb. 2 órával a tészta összeállítása előtt. Csavaros tetejű, nagyobb befőttes üvegbe tettem a lisztet, belemorzsoltam az élesztőt és elkevertem a vízzel.
A TangZhonghoz a lisztet elkevertem a vízzel, és pár perc alatt sűrűre főztem, hagytam hűlni.
Ezután összeállítottam a tésztát. A lisztet dagasztótálba szitáltam, sóztam, majd hozzáadtam az előtésztát, a TangZhongot és a langyos vízben elkevert lisztet. Elkezdtem géppel dagasztani, és mikor már egynemű volt a tészta, a zsírt is hozzáadtam. 5-7 perc dagasztás után olajjal kikent tálba tettem át a tésztát, konyharuhával letakartam és egy nejlon zacskót húztam rá.
50 perc kelesztés után kicsit átgyúrtam a tésztát, kigömbölyítettem, sütőpapírra tettem, és egy pengével bevagdostam. Így pihentettem újabb 20 percig.
Közben a sütőt előmelegítettem, alulra egy tepsiben vizet raktam, és beletettem egy nagyobb méretű jénai tálat, hogy az is melegedjen. Mikor jól felmelegedett a sütő és a tál, a sütőpapír segítségével beemeltem a kenyeret a jénai edénybe, rátettem a tetejét és kb. 15 percig nagy lángon sütöttem, majd alacsonyabb fokozaton újabb 15 percig sütöttem. Ekkor levettem a jénai tál tetejét, és így fedő nélkül addig sütöttem, még szép aranybarna nem lett a kenyérkém. (Ezek a sütési idők sütőnként változhatnak.)
Mikor kisült lekentem hideg vízzel és konyharuhába bugyoláltam.

Nagyon finom, még másnap is, ajánlom mindenkinek, aki otthoni kenyérsütésre adja a fejét!


Az előtészta a megkeverésekor....

...és két óra múlva

A tészta dagasztása - a tálban a liszt, az előtészta, a TangZhong
és a vízben feloldott élesztő

A már megkelt tészta

A megformázott kenyér....

...és az újabb pihentetés után - lehet sütni

A megsült szép kenyér



10 megjegyzés:

  1. Örülök, hogy végre rászántad magad a kenyèrsütésre. Nagyon szép lett. Én még sosem készítettem ezzel a technikával semmit, de nagyon dicsérik

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Ani! Rég sütöttem otthon kenyeret, de nagyon örülök, hogy rátaláltam erre a receptre, mert ez most nagyon jól sikerült, és nagyon finom! Próbáld ki te is egyszer ezt az eljárást 😄.

      Törlés
  2. Gyönyörű, biztos finom is - de elég macerás...Azért ha lesz még ősz és enyhül az idő, egyszer ki fogom próbálni én is....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Mari, próbáld ki egyszer, ha enyhül a nagy hőség. Kicsit macerásabb mint egy hagyományos kenyér, de ha van időd rá készítsd el, nem olyan sok munka, csak hosszadalmasabb.

      Törlés
  3. Nagyon szép kenyeret sütöttél és biztos finom látszik rajta . Váljon egészségetekre!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen kedves Éva, nagyon finom lett, próbáld ki egyszer te is ezt az eljárást, tudom, te szeretsz otthon kenyeret sütni. Egy próbát mindenképpen megér, vagy többet is...😄

      Törlés
  4. Csodaszép kenyeret sütöttél. Jól esik még ránézni is.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Nea, nagyon finom, még így másnap is!

      Törlés
  5. Gyönyörű szép kenyeret sütöttél. Ezzel az eljárással már én is sütöttem többféle kelt tésztát és kenyeret is.... de előtésztát még nem használtam. Köszönöm a receptet, megfogom sütni tönkölyliszttel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, jó sütést! Várom majd a kenyeredről a képeket, biztos nagyon finom lesz 😄. Nekünk nagyon ízlett, olyan igazi, régi kenyér íze volt 😄.

      Törlés