2013. június 9., vasárnap

Töltött tök kapormártással


Ezeket az aranyos kis mártástartókat most, a pünkösdi erdélyi utunk során kaptuk 
kedves  barátainktól, Székelyudvarhelyen

Helyes kis tököket árulnak a piacon, melyek pár napja már nézegettem, és mivel töltött tököt eddig még nem sütöttem, épp itt volt az ideje ennek is. A tölteléket hasonló módon készítettem, mint a töltött cukkininél vagy a padlizsánnál szoktam, csak ebbe kaprot és rizst is tettem.
Kapor mártással - egyéb köret nélkül - könnyű ebéd volt.

Erdélyi blogomra feltöltöttem a pünkösdi utunk harmadik napján, a csíksomlyói búcsún készített képeinkből egy sorozatot. Itt tekintheti meg, aki meg szeretné nézni.....


Hozzávalók: kettő db, egyenként kb 0,5-0,6 kg-os kis tök, só,
a töltelékhez: 30 dkg gomba, 20 dkg darált hús, 1 nagyobb hagyma, 3 gerezd fokhagyma, só, őrölt bors, pirospaprika, ízlés szerint egy kis sűrített paradicsom vagy házi ketchup, 1 csokor kapor, 6 evőkanál rizs, olaj,
a tetejére: reszelt sajt,
a kapormártáshoz: 1 csokor kapor, 1,5-2 dl főzőtejszín, 3-4 evőkanál tejföl, 1-2 evőkanál liszt, 2 diónyi vaj vagy margarin, kevés cukor, ízlés szerint citromlé, só, őrölt bors.

Elkészítése:
A tököket megmostam, kettévágtam, héjukat rajta hagytam, magjait eltávolítottam, besóztam. 
A hagymát apróra vágtam, olajon megdinszteltem. Hozzáadtam a darált húst, a kis kockákra vágott gombát, a zúzott fokhagymát, a házi ketchupot, sóztam, borsoztam, kevés pirospaprikával meghintettem, és fedő alatt készre pároltam. Ha szükséges kis vizet lehet hozzáadni.
A rizst hagyományos módon megpároltam, majd hozzákevertem a húsos raguhoz. A kaprot apróra vágtam, ezt is belekevertem a masszába, és megtöltöttem vele a tököket. Tűzálló tálba tettem, alá kevés vizet és olajat öntöttem, majd kezdetben fóliával letakarva elkezdtem sütni. Mikor a tök már majdnem megpuhult, levettem róla a fóliát, megszórtam reszelt sajttal, és fólia nélkül visszatettem a sütőbe, ameddig a sajt szépen megpirult rajta.
A mártáshoz a másik csokor kaprot is apróra vágtam, a vajon kicsit megdinszteltem, hozáadtam a lisztet, együtt pirítottam még, majd felöntöttem a tejszínnel, hozzákevertem a tejfölt is, sóztam, borsoztam, ízlés szerint citromlével és egy kis cukorral ízesítettem. Hagytam hogy egy-kettőt rottyanjon, és melegen tálaltam a készre sütött tök mellé.

Az előkészületek

A megtöltött tökök sütés előtt



4 megjegyzés:

  1. Gombás-húsos töltelék... nagyon tudnám szeretni!
    Éppen most láttam kapormártást Évánál. Én még soha nem készítettem, pedig szeretem a kaprot. Most éppen van a kertben friss. Ki fogom próbálni, biztos vagyok benne!

    VálaszTörlés

  2. Éva küldi

    Ügyes vagy és előrelátó.
    Ha minden vásárlás sikeres, akkor
    már csak össze kell állítani a
    finom menüt és elégedett lesz aki
    kapja.
    Jó étvágyat hozzá

    VálaszTörlés
  3. Jajj Katalin, úgy megkívántam, muszály lesz készítenem jövő héten:) Nagyon ínycsiklandó:)
    Ilyen mártásnak való kis tálkáim nekem is vannak, olyan aranyosak:)

    VálaszTörlés
  4. Nagyon finom lehet az átsütött tök a töltelékkel, és szeretni tudnám a kapormártást is! :)

    VálaszTörlés