2023. augusztus 13., vasárnap

Foksány krémes - füstölt sajtos pogácsafalatkák







Valamilyen sós pogácsafélére vágytunk, de nem volt itthon friss élesztő, ezért kénytelen voltam szárítottal készíteni, amit egyébként nem nagyon szeretem.
De volt a hűtőben Torockóról hozott füstölt sajt, és foksány is egy kevés, amik együtt nagyon biztatónak tűntek a saját összeállítású pogácsareceptemhez. A foksány egy erdélyi juhtúrókészítmény. A juhtúrótól kicsit lágyabb, kémesebb, mi nagyon szeretjük. Már évekkel ezelőtt is használtam pogácsákba, ízre olyan mint a juhtúró.

Ezek a falatkák kiválóak sör- vagy borkorcsolyának is. A legfinomabbak persze frissen, melegen-langyosan, de ha véletlenül marad belőle másnapra is, akkor is jó még 😋.

Hozzávalók a tésztájához: 30 dkg liszt, 1 kiskanál só, 1 csomag szárított élesztő, 1 kiskanál cukor,  1 egész tojás, 2 púpozott evőkanál tejföl, 8 dkg sertészsír, 8 dkg margarin, 
a tészta megkenéséhez: 5 dkg margarin, 5 dkg foksány (vagy juhtúró), 6 dkg reszelt füstölt sajt, 
a tetejére: 1 tojás, reszelt trappista sajt, köménymag, nagy szemű só.

Elkészítése:
A tészta hozzávalóit összegyúrtam, fél órát pihentettem, majd kisodortam, és megkentem a a margarin, foksány és reszelt füstölt sajt keverékével. Feltekertem mint egy bejglit és újra kisodortam, kb. ujjnyi vastagra, megkentem tojással, majd kis négyzetekre feldaraboltam. megszórtam reszelt sajttal, nagy szemű sóval és köménymaggal. (Egyszerűbb, ha a tésztát még a feldarabolása előtt szórjuk meg a sajttal, köménnyel és sóval, csak én elfelejtettem 😂.)
A tepsiben is hagytam még 10 percet pihenni, majd előmelegített sütőben aranybarnára sütöttem.


A foksány krém originált csomagolásában

A kisodort tészta, megkenve a margarin, foksány és reszelt füstölt sajt keverékével....

...majd feltekerve, újra kisodorva, tojással megkenve és darabolva

A tepsiben, sütés előtt



11 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és finom falatkákat sütöttél! Gondolkodtam hogy mi lehet a foksány krémes ? de most már tudom !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! A foksány krém egy lágyabb ízű juhtúró, finom kenyérre kenve, vagy körözött szerűen megkeverve, de pogácsákba is.

      Törlés
  2. Nahát! Mindig tudsz újat mutatni. Még én sem hallottam foksányról, de biztos finom. Helyes kis falatkák kèszültek vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm, finomak voltak! Mi sem hallottunk sehol máshol erről a juhtúrókészítményről, csak Torockószentgyörgyön, ahol vettük.

      Törlés
  3. Kár, hogy ezt a neten át nem lehet megkóstolni - nagyon jól néz ki.....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Mari! Igen, az nagy kár, hogy nem lehet pár darabot letölteni, vagy kinyomtatni belőle 😅.

      Törlés
  4. Mi az foksány? Ezt én nem ismerem. De ragyogóak ezek a pogácsák.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Lívia, a foksány egy erdélyi juhtúró készítmény. Itt nálunk nem lehet kapni, nem is csoda, ha itthon senki sem ismeri 😊.

      Törlés
    2. Köszönöm kedves Katalin

      Törlés
  5. Nagyon guszta és finom pogácsát sütöttél. Én sem hallottam még a foksányról, így köszönöm hogy bemutattad mi is az. A juhtúrót nagyon szeretem, így ez a készítmény is a kedvemre való lenne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! Finom a foksány, és a belőle sült pogácsák is. A juhtúró nálunk is kedvenc, az egész családban.

      Törlés