2023. január 15., vasárnap

Gyümölcsös-túrós kölesmálé


Nyári ízek a télben....

Készre sütve, még a tepsiben....

...és egy szelet belőle

Megszórva friss, illetve fagyasztott bogyós gyümölcsökkel....



Erre a finomságra a "Receptek a Nagyitól" című kis receptes sorozat "Túrós finomságok" példányában találtam rá. Az eredeti receptben leírtaknak csak a feléből készítettem, de olyan finom lett, és gyorsan fogyott, hogy a teljes mennyiségből is csinálhattam volna.

Hozzávalók a kölesmáléhoz: 12 dkg hántolt köles, 1 dl víz, 5 dl tej, 3 dkg margarin, 2 tojás, 6-8 dkg cukor (vagy ízlés szerint), 1 vaníliás cukor, 8-10 dkg túró, 1 citrom reszelt héja,  
a tetejére: 1 dl tejföl, gyümölcsök - ribizli és birskompót, lekvárok - sárgadinnye és áfonya, 1-2 kanálka cukor, 
tálaláskor: öntetként valamilyen piros színű lekvár hígítva és bogyós gyümölcsök.

Elkészítése:
A kölest a tej és a víz keverékével, kis lángon, csipet sóval puhára főztem, s még forrón-melegen hozzákevertem a margarint, ami gyorsan el is olvadt benne. Hagytam hűlni.
A tojássárgájákat kikevertem a cukor felével és a vaníliás cukorral, hozzáadtam a túrót, ezzel is kevertem még.
A tojásfehérjéket kemény habbá vertem, közben apránként adagoltam hozzá a megmaradt cukrot.
Ezután a kihűlt kölesbe belereszeltem a citromhéjat, hozzáadtam a sárgájás-túrós masszát és a felvert habot is. Óvatosan, de jól átkevertem.
Egy tűzállótálat kikentem margarinnal, és beleöntöttem a megkevert masszát. Tetején egyenletesen elosztottam a gyümölcsöket, rákanalaztam a lekvárokat, kanállal rácsurgattam a tejfölt, és megszórtam kristálycukorral.
180 fokos előmelegített sütőben kb. 40 percig sütöttem, de ez az idő sütőtől függhet.

Melegen tálaltam, de hidegen is finom. Ekkor ribizli és hecsedli lekvárok kevés vízzel felhígított és elkevert öntetével meglocsoltam, és bogyós gyümölcsöket halmoztam a szeletek tetejére.
Nagyon finom, készítsétek el 😘!

A köles megfőzése

A tojássárgáják kikeverése a túróval

Hozzáadva a fehérjék habja

Tepsiben a gyümölcsökkel, lekvárokkal...

...a tejföllel...

...és megszórva kristálycukorral



18 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta azokkal a sok finomságokkal a tetején csakis jó lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, finom volt a sok gyümölccsel és lekvárral. Hasonlított a rizskoch ízére.

      Törlés
  2. Nagyon guszta és finom süteményt sütöttél, váljék egészségetekre. Ki kell hogy próbáljam, van is hozzá itthon minden. Most jó nagyokat nyelek.... :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, próbáld ki, biztos ízlene. Jó étvágyat majd hozzá!

      Törlés
  3. Nekem kicsit macerásnak tűnik. de amúgy szemnek gusztusos és nyilván ízre is finom. De ilyent, hogy az "alaptészta" kölesből készül - ilyent még nem olvastam/hallottam...Érdekes.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, finom volt, próbáld ki egyszer, ez nem nagy adag. Egyszer csináltam már hasonlót, csak abban nem volt túró, az is ízlett. A köles egészséges, és ízre hasonlít a rizskoch ízére. Ha nem tudnám, nem mondanám meg, hogy kölesből készült 😀.

      Törlés
  4. Biztos vagyok benne, hogy finom! Már ránézésre is az. Egy időben ettünk kölest, aztán elmaradt. Ezért a finomságért érdemes visszaszokni rá.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, én is ritkán használom a kölest, pedig egészséges, és finoman lehet elkészíteni.

      Törlés
  5. Csodásan néz ki, és gluténmentes is.

    VálaszTörlés
  6. Ez a málé nagyon finom lehetett, ezt én is megkóstolnám. Nagyon guszta, látványos.

    VálaszTörlés
  7. Nagyon guszta azzal a sok gyümölccsel, jó alternatíva lehet a nagy kedvenc, rizskoch mellett. Köszönöm, kipróbálom!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa, próbáld ki nyugodtan, nem fogsz csalódni benne 😊.

      Törlés
  8. Csodás és egészséges süti készítettél. Tudom, hogy finom, mert hasonlót már én is csináltam, csak más gyümölccsel. :)
    Körtével készítettem: https://vanilinsuti.blogspot.com/2022/10/turos-kolesfelfujt-kortevel.html
    Én mostanában sós köretként is készítem a kölest. Szuper, ajánlom mindenkinek!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vanilin, finom lehetett a körtés felfújtad. Köretként is talán egyszer készítettem, az is nagyszerű, egészséges étel.

      Törlés
  9. Sokat hallottam már a köles jótékony hatásáról, ilyen guszta, szép színes süteménybe rejtve ellenállhatatlan. Köretként használtam már, de sütit készíteni belőle eddig eszembe se jutott. Nagyon guszta!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Nea, próbálkozzál egyszer sütihez is felhasználni kölest, biztos ízlik majd! 😊

      Törlés