2022. június 14., kedd

Székelykő-túráink - nyaralás Torockón, ahol kétszer kel fel a Nap, 2022. június 6-11. között

Szűk hetet töltöttünk Torockón, Erdély legszebb és számunkra legkedvesebb falujában, ahova már 17 éve járunk, és már mint haza érkezünk meg a Bitai panzióba. Itt mindig nagyon jól érezzük magunkat, sokat beszélgetünk a panzió kedves tulajdonosaival, finomakat eszünk és iszunk, és jókat sétálunk ebben a gyönyörű fekvésű, Europa Nostra díjjal kitüntetett faluban.

Idén is szuper időt fogtunk ki, hat nap reggeltől estig tartó napsütést, 26-27 C fokkal, így tényleg elmondhatjuk, hogy kétszer kelt fel a Nap. A reggelek frissek, az esték kicsit hűvösek mint nálunk, de kellemesek.

Azért adtam ezt a címet a bejegyzésemnek, mert amerre nap mint nap túráztunk, onnan az 1128 m magas Székelykő mindig látszott, mindig előttünk volt. A fű ilyenkor nyár elején még üde zöld, tele szebbnél szebb virágokkal.
Minden nap bakancsot húztunk és 6-10 km-t gyalogoltunk, szintben pedig 300-350 métert küzdöttünk le. Fáradtan, de újabb élményekkel gazdagodva tértünk haza....

Az utunk során készített kb. 900 felvételből 90-et válogattam ide, de a többiből már részletesen feltölöttem a Kárpátutak: Erdély blogomra. Úgyhogy ha valakinek megtetszett ez a csodás táj, az nyomon követheti a többi képet az imént említett blogon.

A Vörös-szakadék Szászsebes mellett

Még az odautazás napján ejtettük útba ezt a különleges természeti látványosságot, a Vörös-szakadékot. Ez az érdekes természeti képződmény Szászsebes városától 3 km-re északkeletre található. A városból is jól láthatók a vöröses agyagoszlopok. 1950-ben 10 hektáros természetvédelmi területté nyilvánították.

Megérkezés Torockóra a Bitai Panzióba, és az ottani finom reggelik és vacsorák

Ebben a válogatásban a 6 nap alatt készített képeket kötöttem egy csokorba, amiket a panzióban fényképeztem és a finomságokat, amiket Magdi, a panzió háziasszonya sütött-főzött.

A panzió az utcáról nézve...

...és az udvarból

Reggeli rántottával

Gulyás leves

Tejfölös-sajtos csirkemell szelet

Egy kis friss, édes gyümölcs

Reggeli házi-töpörtyűvel

Csorba húsgombóccal

Lacipecsenye csirkecombbal

Szilvalekváros hájastészta

Sétáink Torockón az ott töltött röpke szűk hét alatt

Az egyik öreg jobbágyház

A ház felett az Ordaskő oldalában lévő "Taraj", ahova első nap mentünk

A Duna Ház

A Felső-Piacsor házai előtt állunk

A többi ház a Felső-Piacsoron

Egy ház a falu központjában

Az Alsó-Piacsor házai - háttérben a Székelykő

A Néprajzi Múzeum épülete

Házak a múzeum mellett

A Székelykő (a fekvő óriás) - egy szál felhő nélkül

Feri áll a Vajornál...

...én pedig "fürdésre készen" 😆

Túra az Ordaskő oldalában, a "taréj"-hoz

Második nap az 1250 m magas Ordaskő oldalában lévő "taréj"-hoz vezetett az utunk, amely népszerű hely a siklóernyősök számára. Itt is 800 m magasra felmásztunk, ami kb. 300 métert jelent szintben. Ahogy egyre feljebb mentünk, egyre szebb lett a kilátás a Székelykőre. Fent sokáig ücsörögtünk, piknikeztünk az árnyas fák alatt, gyönyörködve a tájban.

Mögöttem a "taréj"

Az első siklóernyős a "taréj" előtt

Egyre feljebb járunk

A Székelykő mindenhonnan látszik

Megpihentünk a "taréj" egyik szikláján

Messze alattunk a falu (800 m magasan vagyunk)

A Székelykő megmászásának kísérlete Székelyhidasról

A harmadik napra nagyon szép túrát terveztünk, de ahogy a mondás is szól, ember tervez, Isten végez.... és ez most be is jött. Már hónapok óta terveztük, hogy Hidasról ugyan kicsit hosszabb, de talán a legkönnyebb feljutni a Székelykőre.
A faluba érve szerencsétlenségünkre összetalálkoztunk a falu egyetlen magyar emberével, aki a lehető legrosszabb irányba terelt el minket. Bejutottunk egy egyre nehezebben járható, bozótos, kidőlt fákkal, és ágakkal teli elhagyott erdőbe, ahol a patakon többször is át kellett kelnünk a síkos köveken, s út sem volt igazán. A végén - mikor úgy döntöttünk hogy ebből elég -, már tovább nem tudtunk volna menni, mert annyira járhatatlan volt, visszafordultunk. Így 3 órát, és az összes erőnket elvesztve találtunk rá a jó útra, de a Székelykő tetejére már nem tudtunk felérni, mert az még nagyon messze lett volna. De ameddig felmentünk, arra nagyon szép volt a táj, és még erre sem jártunk. Mint ahogy az erdőre is el lehetett volna mondani, hogy itt még a madár sem jár.... 😀

Eltévedve a dzsungeles erdőben...

Már a jó úton. Háttérben kikandikál a Székelykő teteje, de sajnos még nagyon messze volt

Visszatekintve Székelyhidasra

Már messze alattunk a falu

Egy forrás előtt kialakult békaúszta-tó 🐸

Itt is látszik Feri mögött a Székelykőnek egy kis darabja

Idén ennyi sikerült a Székelykő meghódításából, talán majd legközelebb... bár már 2005. óta mondom minden alkalommal, hogy ez volt az utolsó, hogy megmásszam a Székelykőt, de aztán a 17 év alatt mégis sokszor sikerült újra és újra feljutnunk erre a számunkra egyre nehezebb hegyóriásra.
De az ember mindig remél....

Kirándulás a festői torockószentgyörgyi lovagvár környékén

Negyedik nap könnyed és rövidebb kirándulást terveztünk, az impozáns szentgyörgyi várromokhoz. A várhoz felmenni sajnos nem tanácsos, mert nem biztonságos, állítólag felújítás előtt áll. De nem is baj, hogy nem mentünk fel, mert elég meleg volt a meredek kaptatóhoz - és amúgy is voltunk már többször  a várban - inkább sétáltunk, és a fák árnyékában hűsöltünk.

Hegyekkel három oldalról körülvett magaslaton állnak a szentgyörgyi vár tekintélyes romjai, a Toroczkayak vára. Az észak-déli irányban hosszan elnyúló, szabálytalan alaprajzú, belsőtornyos vár alsó- és felsőrészből áll. A várat a XIII. században Toroczkay Vencel kezdte építeni. I. Lajos király idejében már kétszintes volt. A Toroczkayak által évszázadokon át, folyamatosan lakott várat 1704-ben Tiege báró osztrák csapatai vették ostrom alá, ágyúval lövették, majd elfoglalták és felrobbantották. Ezután a vár elhagyatottan, lakatlanul pusztulásnak indult. Ennek ellenére a szentgyörgyi vár tekintélyes maradványai, több helyen két emelet magasságban, ablak- és ajtó részletekkel ma is állnak.

A távolban már látszik a várrom.....

Itt is sok szép virág nyílt, mint mindenhol...

Egy festői kép a várról...

...és a Székelykőről

Újabb kirándulás az Ordaskő oldalában

Az utolsó előtti, az ötödik napon a Mészárszéktető aljában lévő középkori bányákhoz szerettünk volna elmenni - ahol egyébként előző években voltunk már -, de amerre az út vezetett, bosszúságunkra villanypásztorral le volt zárva, így csak a környéken túráztunk. Most is elég magasra felkapaszkodtunk, a kilátás pedig természetesen csodálatos volt. És még egy kecske-birka nyájba is belebotlottunk, nagyon aranyosak voltak, és még a kutyák sem akartak megenni bennünket kivételesen....🐶

A kecske nyáj...

Előttünk ismét a Székelykő, alattunk pedig Torockó

Egy szakaszon még a Vidalykő irányába mentünk - erre még nem jártunk....

Háttérben a Mészárszéktető - mögötte az Aranyos folyik

Búcsú a torockói kirándulásoktól....

1. Csodálatos tájakat jártatok be megint. Valóban szép Torockó, csodásak a házak és a panzió is és ti is. Szeretem az útjaitokról szóló beszámolót, mert mindig azt érzem, hogy én is ott járok, teljesen beleélem magam, élvezetes beszámoló. .A panzió ételei is csodásak és változatosak voltak. Kellően elfáradtatok, de élményekkel gazdagodva tértetek ismét haza. Váljék egészségetekre.

1. Köszönjük szépen Lívia, nagyon jól sikerült minden, jó volt az időjárás, a reggelik és a vacsorák, és csodás volt a táj is.

2. Gondoltam hogy valamerre kirándultok azért nem jelentkeztél pár napig. Csodás ez a hely kellemesen elfáradtatok aztán sok finomság várt rátok, igazi kikapcsolódás lehetett számotokra !

1. Köszönjük Éva! Nagyon gyorsan rohantak a napok, de ilyen gyönyörű környezetben és ilyen kedves vendéglátással nem is csoda! 😊

3. Gyönyörű helyszínről lehet is gyönyörű fotókat készíteni ! 
    Valóban csodaszép a vidék, amerre túráztatok és elhiszem (tudom is), hogy az efféle szépséget megunni sosem lehet. Mindig szívesen megy vissza az ember.
    A szállástok szakácsmestere nagyon ügyes, részben a választék, részben a feltálalás módjai miatt.
    Nagyon szép utatok volt – élvezettel olvasom.

1. Köszönjük szépen! Valóban így van, gyönyörű helyeken, szép napsütésben csodás képeket lehet készíteni 😊. És köszönjük Magdi, a panzió háziasszonya nevében is, aki mindig nagyon elkényezteti a vendégeket, olyan finomakat süt-főz....

4. Csodálatos képeket készítettél, gyönyörű tájakon jártatok, egy kicsit szinte mi is ott érezhettük magunkat. Nem tudok betelni a látvánnyal.... ahogy olvasom sokat kirándultatok és hazatérve finom étkekkel vártak benneteket. Gyönyörű a panzió is, tiszta és minden igényt kielégít. A fárasztó nyaralás után, jó pihenést kívánok már itthon.

1. Köszönjük kedves Éva, nagyon jól és gyorsan telt az a pár ott töltött nap. Kicsit fárasztó volt, de kárpótolt érte a gyönyörű táj, a kilátások a hegyekről, és persze a finom vacsorák, a jó beszélgetések és iszogatások barátainkkal, a panzió tulajdonosaival. 😊

5. Nagyon jó volt végignézni a sok szép képet. Mintha mi is ott lettünk volna! Köszönöm, hogy megosztottad.

1. Köszönjük szépen Ani! Nagyon jól éreztük magunkat, a fényképeket visszanézni nekünk is mindig nagy öröm 😊!

6. Ismételten szép helyen jártatok. :) Meghoztad a kedvem, hogy mi is ellátogassunk Torockóra, lássuk sikerül-e megtervezni az idénre.

1. Köszönjük kedves Iza, csak biztatni tudlak egy torockói látogatásra, hisz ti egész közel laktok hozzá 😊! Idén is nagyon jól éreztük magunkat, sokfelé eljutottunk, és sok finomságot ettünk 😊!

7. Örömmel néztem végig ezúttal is fotóidat. Köszönöm, hogy felhívtad rá a figyelmem, különben elmarad ez a virtuális barangolás a szépséges hazai tájakon! A Székelykő a látszat ellenére nem adja könnyen magát- de akár most is nekivágnék. Mi sajnos most csak rövid időre megyünk haza, pedig úgy meghoztad most a kedvem az erdélyi tájakhoz!

1. Köszönjük Melinda! Nagyon jól éreztük magunkat Torockón most is, mint mindig. Jókat túráztunk, és jól el is fáradtunk minden nap, aztán jókat ettünk este 😁. Kívánunk nektek is szerencsés szép utat, és kellemes hazalátogatást!

8. Ésmegint itt jártatok! Csodás hely, csodás képek! <3 Katalin, egyszer hozzánk is el kell jönnötök! Nem lakunk túl messze Torockótól! ;)

1. Köszönjük szépen Edith! Szeretünk Torockóra menni 😊. Köszönjük a meghívást, egyszer talán összejön a találkozás 😊.