2014. szeptember 17., szerda

Egy kis dalmát hangulat - üdülés Horvátországban, Primoštenben

Egy kis ízelítő abból a több mint 2000 felvételből, amit a nyaralásunk alatt készítettünk. Aki az egyes helyekről még több képet szeretne megnézni, az kattintson a Kárpátutak: Dél-Magyarország és Délvidék című blogomra.

2014. szeptember 6-13. között egy nagyon szép hetet töltöttünk Primoštenben, ebben a gyönyörű közép-dalmáciai városban. Óvárosa egy félszigeten fekszik - mely eredetileg sziget volt -, a XVI. században a törökök elől menekülő boszniaiak alapították, majd a török elvonulása után egy keskeny földsávval összekötötték a szárazfölddel.
A 90-es évek második fele és a 2000-es évek eleje között több alkalommal is nyaraltunk a lányunkkal hármasban Horvátországban, az Isztriától egészen Makarskáig. Primoštenben is kétszer voltunk ebben az időszakban, most 11 év után férjemmel kettesben tértünk vissza ide. Az azóta megépült autópályának köszönhetően lényegesen lerövidült az utazás ideje, s így már a déli órákban gyönyörködhettünk apartmanunk balkonjáról az elénk táruló panorámában. A Villa Silvija nevű aparthotelben volt a szállásunk, ahol a második emeleten, egy kényelmes, tágas, tengerre néző, hosszú balkonnal rendelkező apartmanban laktunk, mely mindössze kb. 500 méterre található a Mala Raduča strandtól, ahol mi is jártunk.
A jó időnek köszönhetően jókat fürödtünk a tengerben, délutánonként sokat sétáltunk a tengerparton és az óvárosban, kirándultunk a Krka Nemzeti Park csodálatos vízesései között, tovább koptattuk a meseszép Trogir és Šibenik középkori utcáinak kockaköveit, Splitben pedig megcsodáltuk Diocletianus római császár 300 körül épített antik palotáját. Hazautazásunk előtti nap még egy aprócska kedves szigetre, Krapanjba is áthajóztunk, és sétáltunk a városka igazi dalmát hangulatot árasztó utcáin és tengerpartján. Hazautazásunk napján még beiktattuk Zadart is, ahol szintén volt mit nézni.
Az egy hét alatt napközben csak egy alkalommal esett az eső, kisebb nagyobb megszakításokkal, de délután azért már egy hosszabb sétára futotta a jó idő. Az utolsó előtti estén egy jókora felhőszakadás zúdult a városra, amit mi szerencsére az ablakon keresztül nézhettük. Aztán másnapra ismét ragyogó idő lett.
A tenger és a levegő hőmérséklete is nagyon kellemes volt, napközben 23-24 és 29 fok között volt, de reggelre sem hűlt le 20 fok alá. A víz pedig a horvát Tv híradó szerint 24-25 fokos volt, ami ideális volt számunkra. Bár a híradóban tudósítottak a közép-dalmáciai és dubrovniki nagy esőzésekről, árvizekről is - amilyenek ebben az évezredben még nem sújtották Horvátországot - de szerencsére ezek elkerültek minket, vagy mi azokat. Úgyhogy elmondhatjuk, jókor voltunk jó helyen....
Ezek után mindenkinek csak ajánlani tudom, hogy aki nem vágyik a nagy nyári kánikulára és a nagy tömegre a strandon, és nem is köti az iskolakezdés, az bátran elindulhat szeptemberben a tengerpartra. S nem utolsósorban ilyenkor a szállások ára is jóval kedvezményesebb.

A felvételek 2014. szeptember 6-13. között készültek.

Primošten

Kilátás a balkonunkról a tengerre és az óvárosra

A Villa Silvija, ahol egy hétig laktunk. Az épület bal oldalán, a második emeleten a balkonon állok

A teljes panoráma, amit az apartmanunkból láttunk

A kikötő

Jachtok sora

Séta körben, az óváros partján...

Az óváros széle a halpiac felől nézve

Itt tisztítják a halakat is, a sirályok nagy örömére

Úgy néztük, hogy muréna lehet, mindenesetre én nem szerettem volna enni belőle....

A piac, ahol minden megtalálható

A promenád

Strandolunk, Feri a vízben.....

...és mindketten

Egy szép park a tengerpart közelében, mögötte egy kis kápolna

Óvárosi hangulat....

Tengerparti séta - hullám verte sziklák

A sétány egyik étterme előtt - az utolsó vacsoránkhoz, vagy inkább estebédünkhöz készülődünk....

...és a vacsora

Naplemente a tengerparton

Két légifelvétel Primoštenről, melyeket az interneten találtam, és onnan vettem kölcsön

Ez a kép a körben sziklás partú óvárost ábrázolja. Karel Hrdina felvétele, a kép címe: Letecké zábery Primošten.
A kép a Wikipedián található, a szerző nevét és a mű címét feltüntetve szabadon felhasználható.
Ugye milyen gyönyörű?

Ezen a képen is az óváros félszigete látható, az előtérben, mögötte az általunk "Zöld-szigetnek" nevezett félsziget, mely szintén végig alkalmas a strandolásra. A két félsziget közötti kis (ami valójában nem olyan kicsi) egyenes partszakasz
 is strand, mi nagyrészt itt voltunk. Ez mögött a sétány, a promenád helyezkedik el.
Erről az oldalról vettem kölcsön, talán nem baj.....

A Krka Nemzeti Park

A Krka folyó gyönyörű vízesései....

A legnagyobb vízesés a Skradinski-buk, mely 17 kisebb-nagyobb zuhatagból áll.

Délvidéki csemegék, melyeket itt, a vízesések mellett árultak

Šibenik

A tengerpart

Juraj Dalmatinac szobra, mely a Szent Jakab székesegyház előtti téren áll...

...én pedig a szobra mellett állok
A Szent Jakab székesegyház

A városháza

Egy jópofa szobor

Sikátor - a háttérben a székesegyház kupolája

Régi épületek, zegzugos utcák....

Halak a tengeri akváriumban, melyet megnéztünk

Már visszafelé....

Trogir

Trogir a közeli, szemben fekvő Čiovo-szigetről, illetve a hídról nézve

A tengerparti házsor közelebbről

A pálmafasor mellett állok

Feri a Karmerlengo-erőd előtt áll

A Szent Lőrinc katedrális előtt

A katedrális tornya

Split

Tengerparti panoráma

Diocletianus palotájának fala, előtte a pálmasor. A sétányt filmesek szállták meg, kamionok hada állt mindenütt....

Ez a szfinx állítólag majdnem 3500 évvel ezelőtt készült Egyiptomban és több mint 1700
 esztendeje őrzi a Diocletianus császár által 293-ban építtetett palotában lévő
 mauzóleum bejáratát. Előtte "római katonák" állnak.

A palota impozáns maradványai

A Szent Dujmo székesegyház tornya

Kilátás a toronyból

Ismét a tengerparti sétány

Krapanj szigete

A Sibenikhez közeli Grebasticából áthajóztunk Krapanj szigetre

Krapanj az Adria egyik legapróbb lakott szigete

Gyönyörűen virágoztak a leanderek

Tengerparti sétány

Egy aranyos macska, aki épp a tengerről hazatérő gazdáját várta

A ferences kolostor reneszánsz kerengője

Ismét a tengerparton...

Zadar

Haladunk Zadar belvárosa felé...

A Szent Donát templom

Panoráma a templomról és környékéről

A tengerparti sétányon....

...és a kikötőben

1. Gyönyörű helyeken jártatok, és milyen jó, hogy ilyen szép időt fogtatok ki! :) Élmény volt a képeket nézni, biztosan nagyon jól éreztétek magatokat. :)

1. Köszi Hankka! Igen, az idő elég jó volt, legalábbis az idei nyárhoz képest, de amúgy is :-) Sokfelé eljutottunk, ami tervbe volt mindenhova, és még azon felül is :-) Háromszor strandoltunk, a víz is kellemes volt.

2. Csodálatos napokat töltötteket el ezeken a gyönyörű helyeken. Olyan élethű képeket készítettél, hogy szinte ott éreztem magam. Jó volt viszontlátni sok képen azokat a helyeket, ahol már mi is jártunk. Köszönöm Neked, ezzel bearanyoztad a napomat. :)

1. Nagyon szívesen Gizi, örülök, hogy tetszenek a képek :-) Ezek szerint ti is szeretitek a tengert :-) De hát ki nem szereti? Én nagyon szeretem ezeket a régi, középkori óvárosokat is, olyan más ott a hangulat.....

3. Csodás hely és a fotóitok is nagyon szépek! Végre egy kép ahol mindketten rajta vagytok! Élménydús kikapcsolódásban volt részetek az biztos!

1. Köszi Éva! Sajnos nem nagyon volt rá mód, hogy valaki lefényképezzen kettőnket :-) A strandon le tudtuk állítottuk a gépet, és ő egymaga fényképezett minket :-)

4. Katalin, megcsodáltam a fotókat, melyek mutatták, milyen csodás helyeken jártatok. Örülök, hogy lehetőséged volt ilyen helyekre eljutni, a képek által pedig én is részesen lehettem az élménynek.

1. Köszönöm Roza! Örülök, hogy neked is tetszenek :-)

5. Mint egy útikalauz ! A képek nézegetése felér egy kisebb utazással... A tenger nekem nem igazán kedvencem, bezzeg a vízesések !!! Gyönyörű az a vidék. És igen, az öreg városok, várak, házak, szűk kis utcácskáikkal, azok is kedvesek...Szép utatok/nyaralásotok volt.

1. Köszi szépen! Majd a Krka-ból is lesz egy külön sorozat a délvidéki blogomon, sok-sok vízeséssel, és az öreg városokról is :-)
      Bár nem tudok úszni, de nagyon szeretem a tengert :-)

6. Katalin, én csak ismételni tudom magam: a fotóid művésziek! Csodás helyeken jártatok, ideérzem a símogató napsütést. Nagyon csinos vagy mindenütt - mindketten jól néztek ki!

1. Köszönjük Marcsi! A képeket két géppel, közösen készítettük, lett is belőlük több mint 2000 db :-) de ilyen szép helyeken és ilyen szép időben könnyű volt fényképezni.

7. Gyönyörű helyeken jártatok, élmény volt nézni a képeket. A fotóid egy útikalauzba is elmennének, olyan csodásak. :)

1. Köszönöm Vanilin :-) örülök, hogy örömet szerezhettem vele :-)

8. Csodálatos utazásotok volt, és gyönyörű helyeken, városokban jártatok. Imádom én is ezeket a városokat és a tengert. Mi is voltunk már az Istrian több városban. Nagyon szeretem ezeknek a városoknak a hangulatát, az épületeit. Jók a fotóid is. Az is igaz, hogy szeptemberben is lehet "nyaralni" ilyen mediterrán helyeken.

1. Köszi szépen Lívia, örülök, hogy tetszik, és hogy ti is jártatok erre felé :-)

9. De jó volt végignézni, idén és a múlt évben is ezen a vidéken nyaraltunk... :-))

1. Akkor biztos nektek is nagyon jól telt a nyaralás :-)

10. Kedves Katalin, örvendek hogy ilyen csodás helyen jártatok vákációzni...hiszen nincs is olyan nagyon messze M-országrol. Csodásak ezek az Óvárosi történelmi helyek...nagyon régiek, amiket én tudom élvezni, ugy mint Olaszországi helyeken. A fotóid primásak, és csinos és helyes vagy minden fotón. Az a hüséges cica fotón el bámultam...hasonlit nagyon az én el hult cicámra! Nagyon intelligens cicának néz ki!

Köszönöm hogy megosztottad ezeket a sok képes lapos fotókat, szivesen mennék én is meglátogatni ezt a gyönyörü tájat!

1. Köszönjük kedves Elisabeth! Örülök, hogy ennyire tetszett a cica és az óvárosi képek :-)

11. Gyönyörű fotók!!! Annyira hangulatosak... Néhány éve mi is jártunk ezeken a helyeken, s képeidet látva bizony visszavágyok. Talán jövőre, vagy azután...

1. Köszi Gerdi! Nagyon szép utunk volt, és sokat fényképeztünk is :-) A Délvidéki blogomra töltögetem őket, három sorozat már fent is van, ha érdekel, majd nézegetheted ott is, mert ott bőven lesz még kép :-)