2022. április 5., kedd

Kapros-túrós krumplibéles és ízelítő a márciusi hegyi túráinkból






Most ismét az Ízőrzők műsorban látottak adtak ötletet, hogy mit süssek. Már régebben kinéztem magamnak ezt a Kisgyőrben sütött bélest, csak kicsit ódzkodtam tőle, nem tudtam elképzelni hogy milyen lehet egy édes túrós töltelék krumplival szaporítva. De nem kellett volna félnem tőle, egyáltalán nem érződött rajta a krumpli íze. Nagyon finom lett, ami egy pilisi kirándulásból hazajövet nagyon jól tud esni....

Itt ragadom meg az alkalmat, hogy a bejegyzésem végén bemutassak 6 csodálatos sziklás helyet, hegyet, a Pilisből és a Budai-hegységből, amelyek mindegyikét idén márciusban jártuk végig. Mind látható már a Pilisjárók kirándulós blogomon. Azt is mondhatnám, ez most a reklám helye, saját magamnak... 😁😂
Ha valamelyik megtetszik, a linkre kattintva sok-sok egyéb szép és érdekes kép látható az adott kirándulásról, a gyönyörű Pilisünkről és Budai hegyeinkről.... de fel lehet keresni élőben is, akinek módja van rá, mert úgy az igazi.....
 

Hozzávalók nálam, a tésztához: 30 dkg liszt, 2 dkg élesztő, 1,5 dl tej, 1 egész tojás és 1 sárgája, 1 csipet só, 3 evőkanál cukor, 0,3 dl étolaj, 1 vaníliás cukor, 
a töltelékhez: 25 dkg túró, 25 dkg krumpli, 1 vaníliás cukor, 10 dkg cukor (vagy ízlés szerint), 1 dl tejföl, egy fél vagy egy egész csokor kapor, 1 tojás, 
a tetejére: 1 tojás, 1 vaníliás cukor.

Én csak egy kisebb adagot készítettem, a fentiek szerint, de az eredeti recept itt tekinthető meg, valamint a műsorról készített videó is.
 
Elkészítése:
Először a töltelékhez a krumplit főztem meg, hogy majd legyen ideje hűlni. Ehhez a krumplikat meghámoztam, felkockáztam és enyhén sós vízben puhára főztem, majd áttörtem és hagytam hűlni.
Langyos tejben 1 kiskanál cukorral felfuttattam az élesztőt, majd az összes tészta hozzávalóval bedagasztottam a tésztát. Hagytam kelni.
A töltelékhez a túrót 1 tojással, a tejföllel, a cukorral és a vaníliás cukorral és a kihűlt krumplival kikevertem, végül belekevertem a vágott kaprot.
Egy nagyobb tepsit kibéleltem sütőpapírral. A megkelt tésztát kisodortam, jóval nagyobb legyen mint a tepsi, kb. 35x35 cm nagyságúra. A kisodort tésztát átlósan belehelyeztem a tepsibe, majd elsimítottam rajta a tölteléket. Ezután ráhajtottam a sarkokat majdnem a közepéig úgy, hogy szinte teljesen beborítsa a süteményt. Felvert tojással átkentem, és újabb negyed óráig kelesztettem.
Előmelegített sütőben kb. harminc perc alatt megsütöttem (ez az idő sütőtől függően változhat). A vaníliás cukrot feloldottam kevés vízben (kevesebb mint fél dl-ben), és a megsült, még forró bélest  átkentem vele. Konyharuhával letakartam, hagytam, hogy a gőzben átpuhuljon, hűljön. Utána nagyobb darabokra felvágtam, és úgy kínáltam.

A töltelék hozzávalóinak összekeverése

A megkelt tészta

A kisodort tészta a tepsiben, rajta a töltelék...


A tészta oldalainak ráhajtása a töltelékre, és megkenve tojással. Lehet sütni.




Akkor lássuk a kedvenc sziklás kirándulóhelyeinket, ahol kő hátán kő terem... 😎



Az Óbudai egykori Francia-bánya felkutatása (katt a címre, a többi képhez)

Az impozáns hatalmas sziklákkal ölelt bányaudvar





Ez egy szép napsütötte, de téliesen hideg kora tavaszi nap volt, március 15-e előtt

Leánykökörcsin




Az első hatalmas sziklák, amikre felmásztunk

A Kétágú-hegy meredeken "lezuhanó"oldala


Hóvirág



A Mátyás-hegytől a 260 m magas Kőtarajig (katt a címre, a többi képhez)

Még csak a Mátyás-hegy egykori kőfejtőjénél járunk....

...ez pedig már a Kőtaraj dolomitsziklája - alattunk Óbuda

Ilyen köves út vezet a Kőtarajig




Hű de kicsi vagyok 😯

Feri integet fentről a szikla tetejéről

Egy erdei manó, aki figyel, és vigyáz a kőtömbökre 😀



A 490 m magas Hosszú-hegy sziklás oldala (katt a címre, a többi képhez)

Egy nagyon szép sziklás kilátóhely a három közül, ahol a Hosszú-hegy oldalában megpihentünk...


Már egyre több virág nyílik, itt most csak néhány közülük - tavaszi hérics

Bársonyos tüdőfű és ujjas keltike

Mezei tyúktaréj apró virága

Az első kismadár amit ezen a kiránduláson le tudtunk fényképezni, egy cinke volt...

...aztán sikerült harkályokat is "elkapni"



18 megjegyzés:

  1. Túrós krumplibélesed nagyon guszta! Talán már ezt is elkészítettem egyszer de azt tudom hogy már több olyan túróst csináltam amibe krumpli van és nagyon finom! Ilyen köves terepen kellett is az energia:-))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, nekünk is nagyon ízlett. A kirándulásokhoz pedig valóban elkelt az energia 😊.

      Törlés
  2. Gyönyörű utatok volt, csodásak a képek. A béles pedig egészen különleges.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani, nagyon jó volt a béles. A kirándulások mindegyike is kicsit fárasztó, de nagyon kellemes volt.

      Törlés
  3. Idejét nem tudom, mikor ettem/készítettem ilyen kapros-túróst, pedig mennyire szeretem. Hiába no, az egy személyes konyhának bár vannak előnyei, de hátrányai is. Talán előbb-utóbb mégis rászánom magam, annyira gusztusosak a képeid! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, egy személynek valóban nehéz kelt tésztát sütni, mert abból nem lehet keveset. A kapros-túrós nekünk is kedvenc.

      Törlés
  4. Nagyon jól néz ki a bélesed! Én nem a krumplit, hanem a cukrot nem bírom elképzelni a kaporhoz és túróhoz. Évek óta tervezem kipróbálni, de nem hiszem, hogy kedvelném. Sósan viszont nagyon szeretem ezt az összeállítást.
    Nagyon szép helyeken kirándultok. Annyi apró szépség van kis hazánkban, csak fel kell őket fedezni!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda! Finom volt így együtt minden 😊. Mikor először készítettem édes kapros-túróst én is aggódtam egy kicsit, de finom. Legalábbis nekünk.
      Igen, sok szép hely van kis hazánkban, és itt a környékünkön is. Már évtizedek óta járjuk a Pilist, de még mindig tudunk általunk nem ismert, nem járt területeket felfedezni, bár már egyre nehezebb ilyeneket találni... 😊

      Törlés
  5. Tetszetős minden, a recept, a képek, a "reklám "! 😀

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Zsuzsa! Finom volt a béles, és a kirándulások is nagyon jók voltak, mint mindig....😄

      Törlés
  6. Nagyon finom lehetett ez a kapros-túrós krumplibéles, bár én sem tudom elképzelni, hogy szeretném a krumpli miatt és édesen. Persze nagyon jól néz ki. A kirándulásotok nagyon szép lehetett, a virágok csodásak, és a madarak is, de a terepet én biztos nem bírnám. Elképesztő sziklák között jártatok. Biztos nagyon elfáradtatok, és így jól esett a túrós béles.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük Lívia! A béles nagyon finom volt, a krumpli nem érződött ki. Pedig előtte tartottam tőle. Régen falun, a szegényebb vidékeken szokás volt a túrót krumplival szaporítani. A régi öregek tudták, hogy ínységes időket hogy lehet átvészelni, amiből most is tanulhatnánk, mert igencsak aktuálissá vált... Próbáld ki egyszer, biztos ízlene nektek is. Hisz a krumplinudli is édesség, krumplival...
      A kirándulásaink mind nagyon szépek voltak, egyik jobb mint a másik. Minden alkalommal kellemesen elfáradva tértünk haza. Nekünk is nehezebb már, mint évekkel ezelőtt, de igyekszünk... 😊

      Törlés
  7. Remek finomság! Az anyukám készített hasonló kapros túrós lepényt, amibe krumplit is tett. Nagyon szerettem. :) Ez is biztos ízlene.
    A Pilis gyönyörűséges!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vanilin, finom volt. A Pilis pedig valóban gyönyörű, mi is nagyon szeretjük!

      Törlés
  8. A béles nagyon guszta, húúú de éhes lettem.... Csodás helyeken kirándultatok, köszönöm hogy a képeket nézegetve egy kicsit mi is a részesei lehettünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, szeretem ezeket a régi recepteket, az Ízőrzőkből mindegyik részt már sokszor láttam, nagyon kedvelem őket!

      Törlés
  9. Én sajnos csak átalad "követem" az Ízőrzőket, de mindig csoda finomságokat készítesz tőlük. Én biztosan szeretném a bélesedet, nagyon guszta. A kirándulás megint élményekben gazdag lehetett, a képek legalábbis ezt sugallják.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen, a béles nagyon finom volt. Szeretem az Ízőrzők műsorait, csak kár hogy ritkán van új rész, sok az ismétlés. A kirándulások mindegyike nagyon kellemes volt, kicsit fárasztó, de ennyi kell...😅

      Törlés