2019. szeptember 4., szerda

Szilvalekvár


A lekvárok üvegekben és kenyérre kenve - jól esik reggelire egy bögre hideg tejjel,
főleg ha nyáron a természet lágy ölén fogyasztjuk el 😊

Kenyérre kenve közelebbről...

...és kis tálkában...


Ez a finom lekvár is Mözsön, Apukámnál készült, vagyis nagyrészt ő főzte, én csak a "kiskukta" voltam mellette.
Főztem már az elmúlt években banános, gyömbéres, almás-fahéjas,és fűszeres szilvalekvárt is, de ez a régi, hagyományos lekvár, csak a friss gyümölcs és cukor van benne, abból sem sok, no meg a tetejére késhegynyi szalicil - biztos ami biztos, mi mindig ezt a tartósítási módot választjuk.
Tolnai barátnőmtől kaptam szép szilvákat, volt is még valamennyi otthon, így készült el most ez, kisebb üvegekbe töltve.
Régen más volt minden. Üstben főtt a lekvár, nagy mennyiségben, az udvaron, emlékszem még kiskoromból. Akkor ez egy egésznapos program volt. Nagymamám ott állt mellette, hosszú fakanállal egyfolytában keverte, aztán agyag köcsögökbe lett töltve, celofánnal lekötve. Még az íze is más volt úgy....
Aztán ha a gyerekek megéheztek, kaptak egy nagy karéj kenyeret, megkenve lekvárral, csak úgy vaj nélkül. Nem számolták a nagymamák a kilokalóriákat, a grammokat, nem nézték mennyi szénhidrátot ehet a gyerek, a kezükbe adták, aztán a gyerek futhatott tovább....

Hozzávalók, amennyiből most készült: 3 kg kimagozott szilva, ehhez 35 dkg cukor, tetejére szalicil. 

Elkészítése:
A szilvát megmostuk, kimagoztuk, kisebb darabokra vágtuk, és elkezdtük főzni. Mikor majdnem megpuhult már hozzáadtuk a cukrot, majd készre főztük. Üvegekbe töltöttük, tetejére késhegynyi szalicilt szórtunk, rácsavartuk a fémkupakot, és mehettek a száraz dunsztba. Csak másnap, mikor teljesen kihűltek, akkor kerültek a kamra polcára.

Az üvegek, Apukám kézírásával

Olyan finom lett, hogy még a lepkék is érdeklődtek iránta 😋



És a kert, ahol a képek készültek....







10 megjegyzés:

  1. Nagyon szeretjük a szilvalekvárt, én is tervezem, hogy készítek majd besztercei szilvából. Apukád megint a szokásos ügyes formáját hozta a remek szilvalekvárokkal.Biztos, hogy nagyon finomak lettek. Tetszett az emlékezésed is a nagymamád idejében főzött lekvárokról. Nekem is az emlékezetembe hoztad azokat az időket, mert az én nagymamám is főzött finom lekvárokat, de az édesanyám is és akkor valóban egy jól megkent lekváros kenyérrel futottunk is tovább játszani. Sok lekváros kenxyeret megettünk a testvéreimmel.
    A kert részlete is nagyon hangulatos, szép és a virágzó növény is és az is ahogyan a kertben elrendeztétek a lekvárokat. Igazi őszkezdeti hangulat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Lívia, Apukám nevében is! Ketten gyorsan ment a lekvárfőzés 😊.
      Örülök, hogy tetszik az emlékezésem, és hogy Te is szépnek találod a növényeket!

      Törlés
  2. Szilvalekvár főzés volt tegnap nálam is. Bár nekem nem volt ilyen ügyes segítőm mint neked:) A csodás kertről már nem is szólva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen Éva! De inkább Apukám volt a főszakács, én csak a segítője 😊

      Törlés
  3. Hű, milyen csodálatos színe lett a lekvároknak. Már csak, ha rá néz is az ember, mindjárt megkívánja. A kert mesébe illő, nagyon hangulatos, látványos, jó lehet kicsit elücsörögni a pompás növények között. Apukádnak nagyon jó egészséget kívánok, legyen még sokáig ereje, kedve csinálni ezeket a szép dolgokat!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen Nea, az Apukámnak szánt jókívánságokat is!
      Ücsörögtünk is sokat a befőzések között a pálmafa környékén, jó volt pihenni, hűsölni a növények között :-)

      Törlés
  4. Próbáljátok ki egyszer a sütőben sült szilvalekvárt !!! Pontosan olyan, mint a régi, üstben főzött. Igaz, kissé hosszadalmas, de ha van az embernek egy szabad délutánja=estéje - megéri. Pontosan olyan az íze, mint rég, ebbe ugyanis nem kell SEMMI cukor. A tepsit kicsit kiöblítem ecettel, bele a magozott szilva és takaréklángon a sütőben tartom, 2-3-szor megforgatva lapáttal a masszát. A végére pont olyan lesz mint "az a régi" - És pontosan ugyanúgy eláll. NEM kell rá semmiféle szalicil (mellesleg én soha semmire nem teszek, csak a celofán és a befőttes-tető közé hintek kevés Na benozoátot - így a lekvárban semmi káros anyag nincs.) És kinyitás után ez a szilvalekvár nagyon hosszú ideig eláll. Mint a régi, amit köcsögben tarottunk...
    Hidd el, megér egy próbűt !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönjük szépen kedves Mari! Apukám régebben egy-kétszer sütött szilvalekvárt, hogy abban volt-e cukor nem tudom, de finom volt.
      Én még nem próbáltam, egyszer talán majd sor kerül erre is :-)

      Törlés
  5. Olyan szépek a fotóid! A szilvalekvár meg nagy kedvenc. Én is főztem idén! :-)
    Én is vettem még részt szilvalekvár főzésében üstben, jó sok éve. Tényleg egész napos munka, de az a legfinomabb...

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Melinda! Akkor biztos Te is szívesen emlékszel vissza a régi szilvalekvár főzésekre... :-)

      Törlés