2019. március 8., péntek

Gánica, vagy egy tál dödölle....


A hagymák kicsit "megpirultak", de nem voltak égettek. Fogyaszthatjuk magában, frissen, ahogy kisült...

.....ettél belőle? 😊  Ha még nem, akkor gyorsan készítsd el, és kóstold meg 😋, én már kétszer megcsináltam a közelmúltban....

Egy finom, de egyszerű népi étel, régen valószínű hogy a szegények eledele volt, ma pedig azoké, akik egy jót akarnak enni. Somogyban gánica, Zalában dödölle, a Mátrában gánca a neve, aztán még kitudja máshol hogy hívják...
Ehetjük köretként, sültekhez, lecsó- gomba- és pörköltfélékhez. De önmagában is megállja a helyét, zúzott fokhagymával ízesített tejföllel.

...de adhatunk hozzá zúzott fokhagymával ízesített tejfölt is....

Sült császárhús köreteként is nagyon finom volt, amihez céklát és csalamádét tálaltam, 
és persze a zsíros húsra egy pohárka rozé bort is kínáltam... 😊


Hozzávalók, ez a mennyiség egy hagyományos zománcozott tepsiben kényelmesen elfér: 50 dkg krumpli, só, 5-6 evőkanál liszt, 1-2 nagyobb hagyma, zsír, pirospaprika,
tálaláskor: tejföl, fokhagyma. 

Elkészítése:
A krumplit meghámoztam, feldaraboltam, majd annyi sós vízben, hogy a krumplit ellepje, puhára főztem. Ahogy megfőtt összetörtem a krumplit (ha túl sok a vize öntsünk le belőle), apránként hozzáadtam a lisztet, így láttam, hogy mennyi kell hozzá.
A hagymát felaprítottam, zsírban kicsit megdinszteltem. Kevés pirospaprikát kevertem bele, és ebbe a hagymás zsírba merített kanállal beleszaggattam a krumplis pépet a tepsibe.
Sütőben szép piros barnára sütöttem, közben egyszer megfordítottam az összeset.

A krumpli áttörése

A liszttel való átkeverése

A hagyma pirítása

A tepsiben, sütés előtt



14 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta! A napokban láttam amit már több város műsora készített az Ízőrzők adásában. Készítettem már többször finom laktató étel!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, akkor Te tudod, hogy ez milyen finom étel :-)
      Én is láttam mostanában a tv-ben, onnan jutott az szembe, hogy már milyen rég volt nálunk :-)

      Törlés
  2. Idejét se tudom, mikor ettem - de holnap ezt fogok ebédelni, az biztos !!!
    :-) (Gyerekkorom egyik kedvenc étele volt, a Nagymamám nagyon finom gánicát tudott készíteni. Igen, itt Baranyában mi is gánicának hívtuk.)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Jó sütést-főzést holnapra, és jó étvágyat hozzá! :-)

      Törlés
    2. Ma elkészítettem, mennyei volt !!! :-) Vissza fogom hozni a rendszeresen készített ételeim sorába. Kösz, hogy emlékeztettél rá !

      Törlés
    3. Örülök hogy megtaláltad újra a régi ízeket... :-)

      Törlés
  3. Még soha nem ettem, de kedvet kaptam hozzá. Nem is lehetett nehéz.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Próbáld ki, valóban nem nehéz elkészíteni. Jó étvágyat hozzá!

      Törlés
  4. Én még sosem ettem, de a képeid elnézve ideje megismerkednem vele.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Nea! Ha még nem készítetted, akkor most itt az ideje :-) Jó étvágyat hozzá!

      Törlés
  5. Nekem a dödölle elnevezés tetszik. Én is készítettem, már van is a blogomban. Nagyon guszta lett a dödölléd és nagyon finom laktató étel.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Lívia! Megnézem a tiédet, nagyon gusztusos, szépen meg vannak prulva :-)

      Törlés
  6. A nagymamám Vas megyei születésű volt, sokat emlegette a dödölle szót, sőt csinált is nekünk. Köszi, hogy felidézted.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Margó! A nagymamád biztos sok finom régi receptet tudott, jó lenne visszahozni azokat...

      Törlés