2018. július 24., kedd

Foksány krémes pogácsa


A pogácsák, torockói hímzéssel

Finom bor- vagy sörkorcsolyaként is, vagy egy pohárka pálinka "kísérőjeként"  😊

A "foksány" egy juhtúrós tejtermék, amit Erdélyben, a Torockószentgyörgyi tejüzemben szoktunk vásárolni, a többi finom sajtok és juhtúrók mellett. Hasonlít a juhtúróra, de ez egy krémesebb készítmény, lágyabb ízű. Mi nagyon szeretjük, kenyérre kenve szoktuk enni. Már évek óta hozunk ilyet haza, ha arra járunk, gondoltam most kipróbálom sütéshez is.
Ezt is jól lehet fagyasztani, mint a juhtúrót, és mivel volt még a mélyhűtőben a tavaly nyáron Torockóról hozott folksányból, épp ideje volt most elfogyasztani, mert hoztuk már a következő adagot.... 😋

Finom volt rajta a ropogósra sült tökmag is

Nagyon finom pogácsa lett belőle, teteje ropogós, belseje puha, szaftos, nekem langyosan volt a legjobb, de ha marad másnapra, akkor is finom még. Eredetileg juhtúróval láttam meg ezt a receptet, és dupla mennyiséggel.
Foksány hiányában juhtúróval is elkészíthető.

Hozzávalók, kb. 20 db-hoz: 25 dkg liszt, 12-13 dkg margarin (egy része lehet zsír is), 10 dkg "foksány" vagy juhtúró, 1,5-2 dkg élesztő, 1 dl tejföl, 1 tojás, 1 kiskanál só,
a tetejére: tojás, reszelt sajt és tökmag.

Elkészítése:
A lisztet sóztam, belemorzsoltam az élesztőt, és hozzáadtam az összes tészta hozzávalót. Jól kidolgoztam, és hűtőszekrényben 1 órát pihentettem.
Ezután 2 cm vastagra kisodortam, és 4 cm átmérőjű kiszúróval kiszaggattam. Tojással megkentem, tetejét megszórtam reszelt sajttal és mindegyikre 4-5 szem tökmagot tettem. 180 fokra melegített sütőben kb. 30 perc alatt szép pirosra sütöttem.

Az idén hozott foksányból egy becsomagolt darab.
A pogácsák készítésénél fázisfotók nem készültek, mert siettem...



9 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és ahogy olvasom nincs vele sok macera! Finom lehet!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, tényleg nagyon finom volt :-)

      Törlés
  2. Soha még csak nem is hallottam a foksányról, viszont a belőle készült pogik remekül néznek ki.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Nea! Ameddig először nem vettünk belőle, addig mi sem ismertük, de most minden évben veszünk, ha arra járunk, nagyon szeretjük :-)

      Törlés
  3. Gondoltam a pogácsa nevéről, hogy valami otthonit rejt! :-) Nem ismerem ezt a sajtfélét, de a belőle készült pogácsa remekül néz ki!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Gerdi! A nevét Foksány városról kapta ez a finom juhtúró készítmény, hogy miért, nem tudjuk. Mindenesetre finom :-) :-)

      Törlés
  4. Ha juhtúró, akkor csakis finom lehet. Én nagyon szeretem a "rendeset" - csak elég drága. Erről a foksányiról én se hallottam még - bizonyára nem exportálják. Épp úgy, ahogy a szlovák kvárgli behozatala is elmaradt.(Szerintem sokan már nem is tudják, mi az...pedig....)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi Mari! Úgy tudom semmit nem exportálnak, de minden finom náluk :-)

      Törlés
  5. Gyönyörűek ez a pogácsák! :)

    VálaszTörlés