2021. november 14., vasárnap

Gyömbéres fehérpiskóta







Biztos mindenkinél előfordul, hogy megmaradnak tojásfehérjék. Régen hűtőszekrényben gyűjtögettem egy bögrében, aztán ha nem kellett semmire, pár nap múlva kidobtam. De már egy jó ideje a fagyasztóban tárolom, jól zárható kis műanyagdobozban, és amikor egy-egy feleslegessé válik, öntöm hozzá a többihez. Egy tojásfehérje kb. 30-35 gramm, a tojás méretétől függően.

Most összegyűlt már annyi, hogy érdemes volt belőle sütni. Nagyon szeretjük a kandírozott gyömbért, ilyenkor ősz-tél idején mindig szoktam csinálni, esténként el lehet belőle rágcsálni egy-két darabot, ebből is tettem bele a sütibe.

Otthon Apukámnál a kertben idén először termett a gránátalmafa, nagy örömünkre elég sokat 😊. Természetesen nem lettek olyan nagyok, és nem tudtak úgy beérni mint a délről importált gránátalmák, így a magok sem lettek annyira vérvörösek. Magyarország klímája erre nem a legmegfelelőbb, de némelyik így is szépen megnőtt, a magok is szép pirosak lettek, és finom, kissé savanykás-édeskés ízűek. A sütit most ezekkel a magokkal díszítettem ki, jól mutattak a fehércsokin.

Hozzávalók egy 20 x 10 cm-es, 6-7 cm magas szilikonos formához: 165 gramm tojásfehérje (ami kb. 5 tojásnak felel meg), 10 dkg liszt, 10-12 dkg cukor, fél sütőpor, 1 citrom reszelt héja, kevés citromlé, 4-5 dkg vaj, 10 dkg házilag kandírozott gyömbér, kb. 3-4 dkg kandírozott citrushéj, és 2-3 dkg mazsola, 
a tetejére: 7-8 dkg fehércsoki, 1 kiskanál olaj, 1 evőkanál tej, 
a díszítéshez: pár gránátalma mag, vagy bármi más.....

Elkészítése:
A tojásfehérjét hagytam szobahőmérsékleten kiolvadni, majd felvertem kemény habbá, közben apránként adtam hozzá a cukrot. Belereszeltem a citromhéjat, hozzáöntöttem a citromlét és az olvasztott vajat.
A lisztben elkevertem a sütőport, majd kanalanként, óvatos mozdulatokkal belekevertem a habba. 
A kisebb darabokra vágott gyömbért, a citrushéjat és a mazsolát megszórtam kevés liszttel, és ezeket is hozzáadtam az előzőleg elkészített tésztához.
A formát a biztonság kedvéért kivajaztam, liszteztem, majd beleöntöttem a tésztát. Előmelegített sütőben kezdetben nagyobb, majd mérsékelt lángon megsütöttem.
A tejjel és olajjal felolvasztottam a csokit (így a süteményen nem keményedett meg teljesen a csoki, és szeleteléskor nem törött), és vékonyan a kihűlt süteményre csurgattam. Végül rászórtam a gránátalma magokat.

Az előkészületek - elöl középen a kandírozott gyömbér, mellette a citrushéj

A megkevert tészta

A formában, sütés előtt



12 megjegyzés:

  1. Nagyon guszta és finom lehet ilyen csemegékkel! Nálam is vár felhasználásra pár darab tojásfehérje a mélyhűtőben :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, finom volt, de sajnos már elfogyott 😄.

      Törlés
  2. Igazán gyönyörű lett! Nagy szerencse ügyes apukád és a különlegességekkel teli kertje. 😀

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! Igen, a kertben sok minden megterem, munka is van vele rendesen. De ez a gránátalma fa idén kellemes meglepetés volt 😄!

      Törlés
  3. Hát ez csodálatos sütemény és milyen finom lehetett. Apukád kertje is csodálatos még
    gránátalmafája is van.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia, Apukám nevében is! A süti finom volt, a gránátalma pedig nagy öröm volt, mert most termett először.

      Törlés
  4. Nagyon szép színes lett a sütid, s igencsak finom is lehet! Tojásfehérje nálam is mindig termelődik, de fel is használom. Ha nem másba, fasírtba kerül. Jó, hogy eszembe juttattad a kandírozott gyömbért- jó lenne újra készíteni belőle.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, jó gyömbér kandírozást kívánok, és kellemmel eszegetést ha elkészült 😄!

      Törlés
  5. Nagyon guszta, kedvem lenne most rögtön befalni az egyik szeletet. Jó ötlet a tojásfehérje felhasználására, nálam eddig Pavlova készült az összegyűlt fehérjével. Saját gránátalma!!! csakis gratulálni tudok Édesapádnak a gyönyörű kertjéhez.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva, megkínálnálak vele, de sajnos már elfogyott 😊.
      A Pavlovádra emlékszem, talán több is van fent a blogodon, emlékszem meg is csodáltam, hogy milyen szép, és hogy milyen finom lehet.
      Köszönöm a gratulációt Apukám nevében is. Szép nagy lett a fa, sok termése is volt, kissebbek is köztük, de bagyon örültünk neki!

      Törlés
  6. Saját termésből mindig nagy öröm sütni, főzni. Jó érzés, hogy a növény vagy fa meghálálja a gondoskodást. Csodás lett a sütikéd, a gránátalmamagok olyanok rajta, mint a kis ékszerek.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Nea! Igen, a hazai mindig becsesebb. A gránátalmák beérése is - ha nem is teljesen -, nagy öröm volt.

      Törlés