2022. szeptember 15., csütörtök

Cseresznyeszilva, vagy más néven mirabolán lekvár

Reggeli a lekvárral...



Telkibányai nyaralásunk során, mikor a faluban sétáltunk, a kertekben nagyon sok szilvafát, és ilyen kis kerek cseresznyeszilvát is láttunk. De az utcán is, csak úgy árván, magányosan is állt néhány ilyen fa, amiken sűrűn, egymás mellett csüngtek a kis kerek szilvák, amiből szedtünk egy keveset, és hoztuk haza. Négy kis üveg lekvár lett belőle.

A cseresznyeszilva vagy mirabolán, mirobalán, mirabella - de nevezik még paradicsomszilvának, fosószilvának is -, a rózsafélék családjába és a szilva nemzetségbe tartozó növényfaj, a szatmári szilvapálinka egyik fő alapanyaga. Ahogy hallottuk, itt is inkább ez készül belőle🍸...

Hozzávalók a lekvárhoz: cseresznyeszilva, cukor, dzsemfix, szalicil.

Elkészítése:
A szilvákat kimagoztam, három-négyfelé vágtam, és mint bármilyen más szilvalekvárt, elkezdtem főzni. Hozzáadtam az ízlés szerinti cukrot  - az 1,4 kg gyümölcshöz 20-30 dkg-ot számolhatunk -, de ezt úgyis csak kóstolás útján tudjuk eldönteni, mert függ az ízlésünktől és a gyümölcs édességétől.
Hamar megfőtt, de elég híg volt, így egy tasak dzsemfixet is hozzáadtam a végén.
Szép élénk színű lett, a szilvalekvárra csak kissé hasonlít az íze, de nagyon finom, pikáns ízű lekvár. 
Így a kis megbontott üveg is gyorsan kiürült 😋.

Még a vájlingban...

...és már az üvegekben



12 megjegyzés:

  1. Gyönyörű a színe a lekvárnak, és biztosan nagyon finom. Biztosan gyorsan el fog majd fogyni..... én nagyon szerettem a vajas-lekváros kenyeret. :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Éva! A lekvár finom, kicsit pikáns, pont amilyet mi is szeretünk. Nem fog megmaradni, az biztos 😊, mert reggelente sűrűn eszünk valamilyen lekvárt.

      Törlés
  2. Lekváros kenyér... de szeretem, s olyan rég nem ettem! No majd reggel. Én is főzők szinte minden évben ilyen lekvárt, mifelénk sok az elvadult szilvafa, úton-útfélen, úgy is hívom, hogy vadszilva. Szeretjük, finoman savanyú a lekvárja.
    Mi is találkoztunk sok útszéli gyümölcsfával arrafelé, de legtöbb gyümölcse még nem érett. Amelyik igen, arról csipegettünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Melinda, mi szinte minden nap eszünk lekvárt reggelire, mindig van nyitva 2-3 féle 😊. Nagyon jók ezek a kis szilvák, finomak, és nagyon szaporák, sok van egy-egy ágon. Mi is csipegettünk belőlük a telkibányai sétáink során is 😊.

      Törlés
  3. Hogy miket tud meg az ember...Én még nem láttam ilyen kerek szilvát (vagy erre mifelénk nincs ?) De nem lehet rossz a lekvárja....

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, nagyon finom lett a lekvárja, de frissen is ízlett. Ilyent előtte én sem láttam még ilyet, felénk sincs.

      Törlés
  4. Én sem láttam még ilyen szilvát, de biztos, hogy finom lehetett. Vajas kenyérrel mi is sokszor szilvalekváros kenyeret, vagy zsemlét reggelizünk.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia, nekünk is kedvenc reggelink a lekvár, ami lehet sárgabarack, szilva, füge, csipkebogyó stb...

      Törlés
  5. Üvegbe zárt nyár ősz... csodás! :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! De szépen fogalmaztad meg 😊...

      Törlés
  6. Gyerekkoromban volt az utcánkban egy ilyen szilvafa, mi is mindig lecsipegettük róla az érett szemeket. Csodás színe lett a lekvárodnak.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea, finom pikáns lekvár lett belőle, csak kár, hogy nem sok 😊..

      Törlés