2011. július 22., péntek

Sárgadinnye dzsem


Darabos sárgadinnyedzsem


Hozzávalók: sárgadinnye, cukor, citrom, vaníliás cukor, 1-2 fahéj darabra, szalicil.

Elkészítése:
A dinnyét meghámozzuk, magházát eltávolítjuk, feldaraboljuk. Minden kg tiszta gyümölcshöz adunk ízlés szerint 20-25 dkg cukrot, amiből lehet 1-2 evőkanálnyi vaníliás cukor, 1-2 darabka fahéjat, és kb 3/4 citromot, amit felszeletelünk, és még ketté is vághatjuk. Kis lángon főzzük, állandó kevergetés mellett. Ha nagyon elfőné a levét, és a gyümölcsök még kicsit nyersek lennének, kis vizet is adhatunk hozzá. Ez függ attól, hogy mennyire leveses a dinnye.
A sárga bélű, gerezdes, kantalup fajta a legjobb a befőzésre. Ha már készre főtt, és besűrűsödött a leve, üvegekbe töltjük, tetejére késhegynyi szalicilt teszünk, és száraz dunsztban hagyjuk kihűlni.

Én süteményekbe, torták és pudingfélék díszítésére szoktam felhasználni, kenyérre vagy péksüteményre kenni ezt a darabos dzsemet nem szoktuk. És csak annyi ideig főzöm, ameddig még a darabok egyben maradnak, de már nem nyers a belsejük sem.

A főzés megkezdése előtt

Hamarosan kész a dzsem


Kenhető sárgadinnye lekvár, egy újabb főzéskor




Már régóta minden évben szoktam sárgadinnye dzsemet befőzni, amit darabosra készítek, mert csak sütemények, poharas desszertek és pudingok ízesítésére szoktam felhasználni. Most megpróbáltam egy kisebb mennyiségből jól kenhető lekvárt is főzni, amit már teszteltünk is, megkóstoltuk reggelire, vajas kenyérre kenve elfogyasztani. Nagyon finom lett!

Hozzávalók, amennyiből most készült: 1,3 kg tisztán mért érett sárgadinnyéhez 1 nagyobb citrom, 18 dkg cukor, 2 csomag vaníliás cukor, egy-két darabka fahéj, 1 tasak dzsemfix, tetejére késhegynyi szalicil.

Elkészítése:
Gyorsan és egyszerűen készült el. A dinnyét megtisztítottam és felkockáztam. A citrom egyik felét felszeleteltem, a szeleteket félbe-negyedbe vágtam, és hozzáadtam a dinnyéhez. A másik felének csak a levét használtam fel, ezt is hozzáöntöttem, beleszórtam a fahéjdarabkákat, és így együtt puhára főztem.
Kicsit hagytam hűlni, majd bitmixerrel majdnem teljesen pépesítettem. Hozzáadtam a cukrokat - nem kellett sok bele, mert elég édes volt a dinnye -, felforraltam, belekevertem a dzsemfixet, és még néhány percig főztem. Ezután már nemsokára töltöttem is az üvegekbe, tetejükre szalicilt tettem, és száraz dunsztban hagytam kihűlni.

Főzés közben



4 megjegyzés:

  1. Erről még nem hallottam, de nagyon tetszik! :)

    VálaszTörlés
  2. Éva írta:

    Még nem csináltam sárgadinnyéből,de jó lehet.
    Talán kenyérre, vagy zsemlére is rátenném.
    Mivel elég egyszerü az elkészítése talán
    megpróbálkozom vele én is!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon ötletes, receptet mentem!

    VálaszTörlés
  4. Biztosan fincsi - összeturmixolva lekvár és kicsivel tovább főzve ...

    VálaszTörlés