2024. október 3., csütörtök

Csalamádé télire







Nagyon szeretem a csalamádét, minden évben készül, van is egy már a blogomon, ez most csak annyiban különbözik, hogy kicsit kevesebb benne az ecet.
Leszedtük Apukámnál a még zöld paradicsomokat, a pár uborkát és paprikát, ami a töveken volt még, de volt sárgarépa, erős paprika, gyöngyhagyma és sonkahagyma is, így adott volt, hogy most ezekből csalamádé fog készülni. Csak káposztát és karfiolt kellett venni hozzá.
Biztos nagyon finom lesz a télen, de lehet hogy már előtte is 😋.....

Hozzávalók, a zöldségfélék: káposzta, paprika, erős paprika, uborka, zöld paradicsom, sárgarépa, karfiol, gyöngyhagyma, sonkahagyma,
a léhez: 1,5 liter vízhez kb. 3,5 dl 10%-os ecet, 5 evőkanál méz, 10 evőkanál cukor, kb. 4 dkg só, 1 mokkáskanál borkén, a fűszerek: szemes fekete bors, babérlevél, mustármag, koriander, szegfűbors, borókabogyó.

Elkészítése:
A káposztát legyalultam, a paprikát, az uborkát és a paradicsomot felszeleteltem, a hagymát egyben hagytam, a sárgarépát lereszeltem, a karfiolt rózsáira szedjük.
Besóztam, és legalább fél napot állni hagytam, de hagyhatjuk 24 órát is, ha hűvös helyen tudjuk tárolni. Ekkor gyengén kinyomkodtam, és üvegekbe tettem. Tetejükre, közéje szórtam a fűszereket, jó pár szemet mindegyik fajtából, és 1-2 vagy három babérlevelet, attól függően, hogy mekkora az üveg.
A lé hozzávalóit összekevertem és felforraltam. (A só mennyisége attól függően több vagy kevesebb lehet a hozzávalóknál leírtaktól, hogy a kinyomkodott zöldségek mennyire lettek sósak.)
A savanyúságlé hozzávalóinál leírtak csak egy arány, az üvegekhez szükséges mennyiséget kell készíteni, ami egyébként nagyon finom, ízletes.
Amikor kihűlt a lé, ráöntöttem a megtöltött üvegekre, tetejükre késhegynyi szalicilt tettem és lezártam az üvegeket. Más teendő nincs velük, mehetnek a kamrába.
 

A felaprított zöldségek, még besózás előtt.....

....de másnapra összeestek annyira, hogy a vájlingban elfért mind,
majd a fent látható három üveggel lett belőle



4 megjegyzés:

  1. Nagyon finom lesz bármikor is fogyasztjátok .

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva, biztos fincsi lesz! 😋

      Törlés
  2. De régen nem csináltam...Talán még nem vagyok elkésve, azt hiszem én is teszek el pár üveggel - annyira jól néz ki a fotóidon !!!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, még biztos nem késtél le róla. Érdemes egy kicsit bíbelődni vele.

      Törlés