2024. október 22., kedd

Hecsedli (csipkebogyó) szörp citrommal


A szörp üvegekben és ásványvízzel hígítva....



...és a szép piros csipkebogyók még a bokron, ahol szedtük


Itt az ideje, hogy begyűjtsük az erdők, mezők kincseit... Még kora ősszel szedtünk erdei fekete szedret, most a hecsedlit, és amikor szerencsénk van, és találunk kökényt és borókabogyót is gyűjthetünk.....
 
Majdnem minden éveben készítek a csipkebogyókból szörpöt, kb. kétévente lekvárt, és teának valót is. Szörp is van már fent a blogomon, több is.
 
Ha teának szárítok, akkor a bogyókat kettévágom, az összes magot eltávolítom, és idén a fél szemeket még két-három felé aprítottam, hogy könnyebben kiázhassanak. Nem a legkönnyebb feladat, de nekem megéri a pepecselés vele....😀 Tisztább, esztétikusabb így.

Hozzávalók a szörphöz, amiből most készült: 40 dkg csipkebogyó, 1,5 liter víz, kb. 80 dkg cukor (vagy ízlés szerint több-kevesebb), egy csapott kiskanál borkősav, 1 citrom leve, 
a tetejére: szalicil.

Elkészítése:
A szép érett, egészséges szemeket megtisztítottam - két végét levágtam - megmostam, majd késsel.feldaraboltam. Ráöntjük a vizet, forrásig hevítettem, ezután már csak kis lángon főztem, hogy ne forrjon, kb. 20-30 percig.
Két napig állni hagytam, közben többször megkevertem. Ekkor leszűrtem, a léhez hozzáadtam a cukrot, megvártam, hogy felforrjon, de nem forraltam tovább. Hozzáadtam a borkősavat és a citromlevet is. Forrón jól zárható üvegekbe töltöttem, tetejükre késhegynyi szalicilt tettem, és száraz dunsztban hagytam kihűlni. Hűvös helyen egy évig is eláll.

Ásványvízzel, szódavízzel kínáljuk, ízlés szerint hígítva, és ha még szükséges, csepegtethetünk hozzá citromlét.


A csipkebogyók már itthon, a tálban

A bogyók feldolgozása

Elkezdjük főzni...


A leszűrés, ami után lehet hozzáadni a cukrot, és be lehet fejezni a szörpfőzést



Végül összegyűjtöttem néhány teakeverékből készült teát, amelyekben mind van csipkebogyó, vagy ahogy én jobban szeretem nevezni, hecsedliből
(A képek alatti megnevezésre kattintva előjön az eredeti bejegyzés, ahol a teák leírása olvasható)

Csipkebogyó tea hibiszkusszal

Earl grayvel készült teakeverék csipkebogyóval

Tea csipkebogyós házi teakeverékből

Végül egy finom gőzölgő gyümölcstea keverékkel, ami már a telet és az ünnepeket idézi.....



1 megjegyzés:

  1. Nagyon finom, és vitamindús szörpöt készítettél. Jó lesz majd a náthás időszakban elővenni, és elkortyolgatni. Nem kis munka lehetett vele.... az előzőekben készített teáid is nagyon finomak lehettek, és a színük nagyon szép a csipkebogyótól. Gyerekként lecsíptük, kettévettük, megpróbáltuk a szőrös-magos belsejét eltávolítani és úgy rágcsáltuk. :)

    VálaszTörlés