2024. október 10., csütörtök

Gyömbéres zöldparadicsom lekvár


Az üvegekben nem túl fotogén a lekvár színe, sötétzöldes, de zöldparadicsomból milyen színe is lehetne 😁.....

...de vajazott kiflire, kenyérre kenve már szép, és látványosabb



Nagyon finom, különleges lekvár, és a paradicsom ízét egyáltalán nem érezni rajta. 
Mi még 2011. tavasszal Kárpátalján ettünk először ilyen lekvárt, de magunktól nem jöttünk volna rá, hogy miből készült. Már akkor ott nagyon ízlett, ezért utána itthon is elkészítettem, majd az évek folyamán még egy-kétszer. 

A zöldparadicsomokból került a még korábban a bedobálós savanyúságba is, amit most hoztam Apukámtól abból a csalamádéba is tettem, a maradékból pedig főztem ezt a lekvárt. Idén először néhány kedvenc fűszeremmel ízesítve, hogy még pikánsabb legyen.....

Hozzávalók, amennyiből most készült: 80 dkg megtisztított zöld paradicsom, 20-25 dkg kristálycukor, 5 dkg barna cukor,  3 dkg vaníliás cukor, 1 citrom, 1 csillagánizs, 1-2 darabka fahéj, 2-3 dkg megtisztított friss gyömbér, 1 dl víz, esetleg dzsemfix, 
a tetejére: szalicil.

Elkészítése:
A paradicsomot feldaraboltam, majd a vízzel elkezdtem főzni. Kb. 15-20 perc után krumplinyomóval kicsit összetörtem, majd botmixerrel még pépesítettem. Ezután hozzáadtam a cukrokat (több részletben, hogy tudjam kóstolni, kell-e még bele), a citrom levét és a reszelt héját, valamint a fahéjat és a csillagánizst, amiket kicsit össze is lehet tördelni, akkor jobban kijön az ízük. 
Addig főztem, míg jó sűrű nem lett. Sűrítés végett adhatunk hozzá dzsemfixet is, én egy keveset tettem bele, mikor már úgy láttam, hogy majdnem kész.
Melegen üvegekbe töltöttem és késhegynyi szalicilt szórtam a tetejére. Száraz dunsztban hagytam kihűlni.


A zöldparadicsomok, még megtisztításuk előtt....

....és már összevágva a lábosban

A félig megfőtt paradicsomok összedarabolása....

...és pépesítés után, lehet tovább főzni



6 megjegyzés:

  1. Nagyon különleges finom lekvárt készítettél. Ha lenne most kéznél nekem is zöldparadicsom biztos kipróbálnám nagyon tetszik az ízesítése.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva, nálunk a piacon is szoktak árulni zöldparadicsomot, nézzél körül, hátha van felétek is.

      Törlés
  2. Nagyon finom lehet ezzel az ízesítéssel a lekvár. Nagyon régen én is főztem zöldparadicsomból lekvárt, de már nem emlékszem a fűszerezésére. Azt a kiflit szívesen megenném uzsonnára, nagyon guszta.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm szépen Éva, én is rég főztem már belőle lekvárt, de most olyan szépek voltak a kertben, hogy muszáj volt felhasználni őket 😀. Régen én sem tettem bele fűszereket, csak a citromot, de így most nagyon ízlett. Főleg ezekkel a szép kiflikkel, amiket sajnos nem én sütöttem, csak boltiak 😀.

      Törlés
  3. Ha jól értelmezem, akkor ez egy édes lekvár...és a magokat is benne-hagytad? Nem hiszem, hogy én kipróbálom.... Annyira "régimódi" vagyok, hogy el se tudom képzelni, milyen íze lehet. Nem paradicsom, az biztos, de akkor ? ??? (Csak kíváncsiságból kérdezem, ez ugye valami új recept ? Én nem emlékszem, hogy valaha is találkoztam ezzel a változattal....)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari, igen ez egy édes lekvár, vajas kenyérre, kiflire, palacsintába, stb.... Nagyon finom, igazából nem tudom leírni, hogy milyen az íze. Talán kicsit a fügelekvárra hasonlít, kicsit olyan mint egy egzotikus gyümölcs lekvárja, főleg ezekkel a fűszerekkel.
      Szerintem régen is csináltak is ilyet, mi Kárpátalján ettünk először, már több mint 10 éve, addig mi sem ismertük.

      Törlés