2011. szeptember 4., vasárnap

Édes-savanyú csirkemell, csípős szecsuáni csirkemell és kínai sertéscomb ropogós zöldségekkel


Az édes-savanyú csirkemell



Hozzávalók az édes-savanyú csirkemellhez: 30-35 dkg csirkemell, egy üveg Uncle Ben's édes-savanyú mártás (ananászos vagy cayenne-i borsos), póréhagyma, bambuszrügy és szójababcsíra konzervek, szójaszósz, 2 teáskanál méz, olaj, étkezési keményítő, őrölt gyömbér, kínai fűszerkeverék, vagy Wok fűszerkeverék a Házi Arany "fűszercsaládból", melynek összetevői: só, fokhagymapor, vöröshagyma, koriander, mustármag, gyömbér, fekete bors, kurkuma, cukor, őrölt paprika, kömény, fahéj, római kömény, szegfűszeg,
köretnek: párolt rizs.

Elkészítése:
A húst keskeny kis csíkokra vagy kockákra feldaraboljuk, megszórjuk gyömbérrel és valamilyen kínai ételekhez való fűszerkeverékkel, meglocsoljuk szójaszósszal, jól elkeverjük, és fél vagy akár egy napra a felhasználásig hűtőszekrénybe tesszük.
A póréhagymát karikára vágjuk, a végéig az egészet fel lehet használni. Kb. egy jó maroknyit használunk belőle. Forró olajban állandó keverés közben hirtelen megpirítjuk a húst, hozzáadjuk a póréhagyma felét, és még tovább pirítjuk. Ezután beleöntjük az édes-savanyú mártást, a mézet, a  póréhagyma másik felét, a bambuszrügyet és a szójababcsírát. Ez utóbbi kettő 310, illetve 210 grammos konzervek - mármint amit most használtam -, mindegyikből csak egyharmadot tettem hozzá a húshoz (a többit és a maradék póréhagymát lefagyasztottam, amiket majd máskor fel tudok használni szintén kínai ételekhez). Az egészet felöntjük egy kis vízzel, hogy legyen majd szaftja. Fedő alatt már csak nagyjából 10 percig főzzük - hogy a zöldségek ropogósak maradjanak -,  néhányszor megkeverjük. Ha szükséges még sózzuk, de óvatosan, mert a szójaszósz és a fűszerkeverék is tartalmaz sót. A végén kevés vízben elkeverünk kb. 2 púpozott kiskanál étkezési keményítőt (vagy szükség szerinti mennyiséget), és besűrítjük vele a főztünket, hogy jó sűrű szaftja legyen.
Köretnek párolt rizs illik hozzá. Ha mód van rá, ne villával, hanem pálcikával együk, mert így más az íze .
Tálaláskor megszórhatjuk csilivel, vagy erős paprika krémet adhatunk hozzá, mert jó erősen sokkal finomabb.

Mi nagyon szeretjük a kínai ételeket, elkészíteni egyszerűbb és gyorsabb, mint leírni.

Az előkészületek - hátul balról jobbra: bambuszrügy,
édes-savanyú mártás, szójaszósz az üvegben, és a szójababcsíra

A feldarabolt hús leöntve a szójaszósszal

Elkezdjük pirítani a húst

Hozzáadjuk a póréhagyma felét, és tovább pirítjuk

Belekerül a többi hozzávaló is

Elkezdjük főzni

Tálalás előtt


A csípős szecsuáni csirkemell

A csípős szecsuáni csirkemellet is hasonlóképpen készítettem, mint az édes-savanyút. Ehhez szecsuáni szószt használtam, bambuszrügyet és szójababcsírát pedig nem tettem bele, viszont chili porral jól megszórtam, hogy erősebb legyen.



A kínai sertéscomb ropogós zöldségekkel

Ha mód van rá, ne villával, hanem pálcikával együk

Kínai ételek régebben is sokszor főztünk, hasonló módon, mint ez a mostani, ami egy teljesen saját készítésű változat. Aztán amikor "bejöttek a divatba" az  Uncle Ben's szószok, akkor már csak azzal készítettük. Most ismét visszatértem a régebbi elkészítési módhoz....

Hozzávalók nálam: kb. 40 dkg sertés comb, szójaszósz, kínai (wok) fűszerkeverék, kb. egy hüvelykujjnyi friss gyömbér gumó, őrölt gyömbér, őrölt koriander, házi ötfűszer keverék (csillagánizs, szecsuáni bors vagy chili, szegfűszeg, édeskömény és fahéj porrá őrölt keveréke), olaj, 2-3 kiskanál paradicsompüré, 3-5 cl brandy, 1 póréhagyma, bambuszrügy konzerv, szójababcsíra konzerv, mini kukorica (savanyúságként vettem), 1 szál sárgarépa, néhány szelet piros húsú paprika, a végén a besűrítéshez étkezési keményítő.

Elkészítése:
A húst kis kockákra feldaraboltam, jól meglocsoltam a szójaszósszal, megfűszereztem az őrölt gyömbérrel és korianderrel, valamint a kínai- és ötfűszer keverékkel, majd egy napra hűtőszekrénybe tettem.
Másnap a húst forró olajon, nagy lángon jól megpirítottam, felengedtem egy kis vízzel, hozzáadtam a paradicsompürét, a brandyt, és az apróra feldarabolt, hámozott nyers gyömbért. Sózni nem kell, mert a szójaszósz és a kínai fűszerkeverék is elég sós. Fedő alatt félpuhára pároltam, majd a felszeletelt póréhagyma egy részét hozzákevertem.
Közben többször megkevergetem, az elfőtt vizet pótoltam. A többi póréhagymát nagyon kevés olajon megsütöttem-megpároltam, csak annyira, hogy még ropogós maradjon. A sárgarépát és a paprikát vékony csíkokra daraboltam, és hasonló módon, rövid ideig (pár percig, fedő nélkül) pároltam.
A kis kukorica csöveket feldaraboltam, a bambuszrügy és a szójababcsíra konzervekkel nem volt teendőm. Amikor a hús már megpuhult, egy kis keményítővel besűrítettem. A zöldségeket csak ezután kevertem hozzá, hogy főzni ne kelljen tovább őket, de azért jól összerottyanjon a hússal, és még tálaláskor is ropogósak maradjanak.
 
Köretnek párolt rizs való hozzá.

A zöldségek fentről jobbra haladva: mini kukorica darabok, sárgarépa
csíkok,  póréhagyma szeletek, paprika csíkok, bambuszrügy szeletek,
és középen a szójabab csíra

A húst nagy lángon megpirítjuk

A már hozzáadott paradicsompürével elkezdjük főzni



3 megjegyzés:

  1. Nagyon jól hangzik, bár én még sosem ettem igazi kínai ételt, így számomra még idegen kicsit.

    VálaszTörlés
  2. Én kínai étteremben, itt Budapesten ettem először kínai kaját, akkor én is kicsit idegenkedtem tőle, de nagyon finom, hamar meg lehet szokni. A férjem még régen, munkaügyben járt Kínában, ott ő "igazibb" kínai ételeket evett, amik sokkal különlegesebbek, és európai embernek kicsit szokatlanok voltak. Itthon legtöbbször ezt a fajtát szoktuk elkészíteni, amit a lányunk is nagyon szeret.

    VálaszTörlés