2012. szeptember 21., péntek

Kvecsakalács, avagy kvecsakolács - Lilla játékára



A "Megfőzlek..." blog írója, Lilla hirdetett egy játékot még a hónap elején - kedvenc őszi-téli süteménnyel -, amelyre most szeretnék jelentkezni ezzel a régi, mözsi recepttel.

Ez a szilvás lepény egy német eredetű finomság, alul kelt tészta, rajta szilva, tetején mák van. Régen egy tartalmasabb leves után, második fogásként fogyasztották, nagy tepsiben sütötték, s mivel akkoriban több generáció élt együtt, ebédre majdnem el is fogyott. Számomra ez az igazi őszi sütemény (kalácsféle), mivel a szilva tipikus őszi gyümölcs. Napjainkban ugyan már fagyaszthatunk le szilvát, így más hónapokban is süthető, de régen, mikor még nem léteztek mélyhűtők, csak a szilvaérés idényében készíthették.
Nevét a "Quetsche" elnevezés után kapta, ami egy szilvafajta neve. Otthon, Mözsön, a Nagymamám és Édesanyám is sokszor sütött ilyet, kvecsakalács, illetve kvecsakolács volt a sváb neve (ez utóbbi elnevezés már inkább tót beütésre született, akik szintén szép számmal élnek a faluban), melyet a mai napig is így nevezünk. Minden nyáron, illetve ősszel én is meg szoktam sütni 2-3 alkalommal, ameddig a szilvaszezon tart. Idén is már kétszer sütöttem.
A receptjét és a hozzá tartozó fázisfotókat egy tavaly augusztusi bejegyzésemben itt tekinthetik meg mindazok, akinek felkeltettem vele az érdeklődését.



6 megjegyzés:

  1. Fantasztikus recept, nekem ez teljesen új, mindenképpen kipróbálom. Szeretnék még egy játékot a figyelmedbe ajánlani, ha van még kedved játszani: http://edikonyhaja.blogspot.hu/2012/09/normal-0-21-false-false-false-hu-x-none.html -várlak szeretettel!

    VálaszTörlés
  2. juhu, nagyon klassz recept! Köszönöm, hogy játszol, és hogy meg is osztod ezt másokkal!

    VálaszTörlés
  3. Nagyon jól néz ki guszta! Ezt muszály lesz kipróbálnom mert imádom a szilvát és a mákot is!Rövidesen kipróbálom csak most volt mákosom, egy kicsit várok vele mert a férjuram viszont annyira nincs oda a mákért!:(

    VálaszTörlés
  4. Nem hallottam még erről a kalácsról, de a leírtak alapján ízlene nekem. :P

    VálaszTörlés
  5. Edi, Lilla, Éva, Gabriella, köszi.
    Úgy tudom ez egy tipikus mözsi kalács, és csak ott nevezik így.
    Nagyon finom, legalábbis mi nagyon szeretjük.

    VálaszTörlés
  6. Én sem hallottam még erről a sütiről, de nagyon finom lehet! :) Szeretjük a kelt tésztákat, a szaftos szilvával és mákkal igazán finom lehet! :)

    VálaszTörlés