2024. március 1., péntek

Kárász változatok: tepsis, halászlé és paprikás liszben kisütve, pitypangleveles salátával


Még januárban vettünk szép, tisztított, fagyasztott kárászokat, amiből három ebéd lett kettőnknek. 😊
A két kisebbet egy kerámiatálban sütöttem meg, az Ízőrzők műsorában látottak alapján, aztán a követező héten az egyik nagyobb halból halászlét főztem, végül a megmaradt nagyobb halat feldaraboltam, és paprikás lisztben sütöttem ki, ropogósra.

A kétféle sült hal mellé salátát is tálaltam, a másodiknál a napokban Aninál meglátott pitypang levéllel. Kipróbáltam, mert hajtott a kíváncsiság. Szedtem zsenge leveleket, jól megmostam, és hozzákevertem a salátához. Így együtt olyan íze volt, mint a többi zöldsalátának.....
 

A tepsis kárász

A kisült halak...


Tálalva...


A saláta

 
Jól jött, hogy a vásárlás után pont néztem az "Izőrzők" Ócsai részét, ahol keszeget sütöttek, kemencében. Bár én csak a gáztűzhely sütőjében sütöttem, de így is finom lett. E mellé is vegyes salátát tálaltam, ami nagyon jól illett hozzá.

Hozzávalók, nálam: 3 db előfőzött, sütnivaló krumpli, 2 kisebb-közepes vöröshagyma, 1-2 szelet mangalica szalonna apróra vágva, 2 keszeg, só, 1 teáskanál őrölt bors, egy-két kanál pirospaprikával elkevert kukoricaliszt, sertészsír, 2 gerezd törtfokhagyma, és egy-két szelet kápiaparika, 
tálalásnál: citromszeletek.

Elkészítése:
A halat sűrűn beirdaltam, hogy elvágjam a Y alakú szálkákat. Ezután kívül-belül alaposan besóztam és frissen őrölt borssal beszórtam, majd egy órán át - de lehet egy éjszakán át is - állni hagytam.
A vöröshagymát megtisztítottam és felszeleteltem, a fokhagymát áttörtem. A krumplit héjában félig megfőztem, meghámoztam, és karikákra vágtam.
Egy kerámiatálat kikentem zsírral. Az aljában elterítettem a krumplit, erre tettem a szálasra vágott vöröshagymával, és sóztam-borsoztam.
A halak felső részét beszórtam a pirospaprikával elkevert kukoricaliszttel, hogy ropogósra tudjon sülni, és ráfektettem a krumplira. Tetejükre szórtam az apróra vágott szalonnát és a tört fokhagymát.
Előmelegített sütőben kb. 40 perc alatt szép pirosra sütöttem.
A salátát tálalás előtt 10 perccel sóztam, meglocsoltam citromlével, pár csepp olívaolajjal, és megszórtam pár csipet porcukorral. Nagyon jól esett a sült halhoz és a hagymás krumplihoz.


Az előkészített halak

Tűzállótálban a krumpli, hagyma, paprika....

...rajta a halak és a szalonna



A kárász halászlé



Nagy kedvencem a bajai módra készült halászlé, úgy is mondhatnám, hogy csak ezt szeretem 😊. Nem véletlen, hisz azon a környéken nőttem fel. Sok tésztával az igazi, és természetesen sok erős paprikával. És egy pohárka szekszárdi vörösborral, amihez a szőlő kedves szülővárosom melletti lankákon termett...
Nem mondom, hogy ugyanolyan mintha pontyból készült volna, azzal azért kicsit más, de ez is finom volt, jó sűrű lett a leve. Csak egy kis adagot főztem belőle, amit egy ebédre ketten meg is ettünk.

Hozzávalók: 40-50 dkg kárász felszeletve, só, kb. 6-6,5 dl víz, 1 nagy hagyma, vagy 2 kisebb-közepes, szép piros színű törött paprika (bogyiszlói vagy kalocsai) kb. 1 púpozott evőkanállal, vagy annyi, hogy jó színe legyen, ízlés szerint erős paprika, 1 halászlékocka, 1 kisebb paradicsom.

Elkészítése:
A halat jól besóztam, minimum fél órát állni hagytam.
A hagymát apróra vágtam, amit a hallal együtt hideg vízben feltettem főni. Amikor elkezdett forrni, beletettem a törött paprikát, a halászlékockát és az erős paprikákat. Tíz perc múlva beletettem egy paradicsomot, ez segít meggátolni, hogy a hal szétfőjön. Kb. 20 perc alatt készre főtt.

Keverni sem szabad, csak rázogatni.

Mellé gyufatésztát - lehetőleg saját készítésűt - és erős paprikát kínáljunk.





A paprikás lisztben kisüt kárász szeletek, pitypangleveles salátával



A legegyszerűbb elkészítési módja egy halnak, ha csak besózzuk, esetleg borsozzuk, beleforgatjuk paprikás, lisztbe - vagy kukoricalisztbe -, és kevés olajon ropogósra sütjük.

E mellé most édesburgonyát sütöttem, natúran, sütőben. A saláta szintén vegyes saláta volt, amit sóztam, meglocsoltam citromlével, pár csepp olívaolajjal, és megszórtam pár csipet porcukorral. Tetejére szórtam a zsenge pitypangleveleket, amiket felhasználás előtt alaposan megmostam.
 
Üde tavaszi ebéd vált belőle.





8 megjegyzés:

  1. Nagyon jó ötletek, férjem számára nemsokára indul a horgász szezon. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Zsuzsa! A kárász nem a legdrágább hal, ezáltal nem is az első helyen áll a halak között, de szép a húsa, és jól elkészítve finom 😊.

      Törlés
  2. Sok halas finomságot készítettél, nem is tudnék választani, végig kóstolnám mindet. Mindegyik nagyon guszta volt. Mi is szeretjük a halat, de általában pontyot vagy harcsát készítek.... persze a tengeri halak is a kedvenceink, csak eléggé drágák.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszi szépen Éva! Mi mostanában a hekket szerettük meg, az afrikai harcsa már régóta kedvenc, régen a busát is szerettük, de a keszeg, kárász is finom, ha sűrűn beirdalva jó ropogósra van kisütve 😊. Persze szeretnénk a drágákat is, de ezek is finomak.

      Törlés
  3. Nagyon kedves tőled, hogy megemlítettél. Csuda finomakat főztél! Én még nem is ettem keszeget. Soha nem is láttam üzletben. A halászléről én is így gondolkodom: jó sok gyufatésztával az igazi. Nagyon szépek a képeid ismét. Ani

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Ani! Finom volt, mindhárom változat 😊. Keszeget és kárászt a Pennyben vettünk, de a Sparban is láttunk már.

      Törlés
  4. A halas receptjeid láttán időnként bűntudatom van, hogy még mindig nem sikerült megszeretnem a halakat, mert nálad mindig nagyon guszták és kívánatosak. Talán, ha nem nekem kellene elkészíteni, valamelyiket szívesen meg is kóstolnám. Mindhárom variáció csodásan lett tálalva.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea! Ha még sok halas receptet teszek fel, talán egyszer megszereted majd őket 😊 😊....

      Törlés