2014. augusztus 6., szerda

Egy kis ízelítő az erdélyi nyaralásunkból...

Mint már évek óta, idén is - július végén és augusztus elején - bő egy hetet nyaraltunk erdélyi barátainknál. A Küküllő Panzióban Zetelakán a Sebők család vendégszeretetét élvezhettük hat napig, majd Torockón a Bitai család látott vendégül a Bitai Vendégházban, további két napig. A jó időnek köszönhetően sokfelé eljutottunk, sok szép új dolgot láthattunk. Csupán egy nap volt borongós, mikor egész nap esegetett, ekkor sokat pihentünk, beszélgettünk a barátainkkal, jókat ettünk, ittunk......   Egyébként mindkét helyen nagyon jól éreztük magunkat, minden nap finomakat reggeliztünk és vacsoráztunk, úgyhogy gyorsan teltek a napok.

Rengeteget fényképeztünk. Akit bővebben érdekelnek a kirándulásaink és a gyönyörű tájak, az a Kárpátutak: Erdély című blogomon megtekintheti őket.

A felvételek 2014. július 27. és augusztus 4. között készültek.

Első nap - Megérkezés Zetelakára. A Küküllő Panzió udvarán állunk, mögöttünk a sok szép virág.

Idén először a kertben álló faházak egyikében laktunk, ami nagyon kellemes volt.

Második nap - Útban Székelykeresztúr és Énlaka között, szénégetőket is láthattunk.

Séta - az UNESCO Világörökség címére pályázó - Énlaka régi házai között

Énlaka XIV. századi temploma

Szintén még Énlaka

Negyedik nap, a Barcaságban és Szászföldön - Szsászhermány evangélikus erődtemploma, kívülről.

A templom udvara

A török támadások idején itt, az erődfalba épített lakásokban húzta meg magát a falu lakossága.
A templom és kertje is nagyon szépen gondozott.

Szintén még a szászhermányi templom udvarán.

A másik gyönyörű, és talán a legkülönlegesebb szász erődtemplom, a prázsmári, mely méltán képezi a Világörökség részét. Udvarán hosszasan elidőztünk....

Az evangélikus templom, a falakon belül.

Az erődfalban négy szinten kialakított "társasház" mely szintén a török és tatár támadások idején nyújtott menedéket Prázsmár lakóinak. 272 tároló- és lakóhelyiség található a hatalmas várfalba építve.

Kiállított szobaberendezés az egyik cellában.

"Egyszoba összkomfort" - az egyik cella, egyébként mindegyik hasonló.

A "lépcsőházban"

Brassótól délre, a Tömösi-hágó I. világháborús emlékparkja.

Brassó alatt találhatjuk Barcarozsnyót is. A vár szintén a török támadások idején épült, amikor az egész falu felköltözött ide. Szinte egy önálló kis város épült itt, 80 lakóházzal, de volt iskolája és templom is,
és egy 146 m mély kútja is.

A vár romos részei előtt....

...és az újra felépített házak között.

Virágoskertben....

Ötödik nap - Kirándulás Balánbányáról az Egyeskőre. Útközben felfelé, háttérben az Öcsém csúcsa látszik.

Az Egyeskő előtt állunk, kb. 1500 m magasságban. Tőlünk balra a menedékház áll.

Szintén az Egyeskő, kicsit távolabbról.

Kilátás az Egyeskő mellől a Nagy-Hagymásra.

Lefelé jövet az Egyeskőről még felmásztunk a Vigyázó-sziklára.

Pihenő a Vigyázó-sziklán, háttérben az Egyeskő látszik, és tőle balra a Nagy-Hagymás.

A Vigyázó-szikla már lejjebbről nézve. A hegy közepén, a háromszög alakú szikla, aminek a tetején ücsörögtünk...

Hatodik nap - Strandolás a Parajdi sósfürdőben.

Egész nap a vízben "lebegtünk"...

Étkek a Küküllő Panzióban - reggeli tojásrántottával....

.... juhtúróval töltött sült puliszkagombóc

....reggeli zakuszkával

...miccsel

...juhtúrógolyókkal és szalonnával

Vacsorák - csorba

Grízgaluskás zöldségleves

Salátás-kapros fuszulykaleves

Lecsós szelet

Bundázott hús és cukkini, hideg uborkás krumplisalátával

Töltelékes káposzta

Kemencében sült dióskalács

Zetelaki specialitás - káposztás lepény, kenyértésztába töltve. Nagyon finom volt.

Végül mindenki kedvence, az elmaradhatatlan kürtőskalács.

Hetedik nap - Átutazás Torockóra. A Bitai Vendégház kapujában állok.

A Panzió hangulatos udvara, háttérben a Székelykő.

Még ezen a délutánon ellátogattunk a bájos kis Csukás-tóhoz, ahol jót strandoltunk. A magas hegyekkel, sziklákkal körülölelt tavacska egy valóságos kis hegyi lagúna volt.

Mögöttem a tavat tápláló Csukás-vízesés...

Nyolcadik nap - Kirándulás a Székelykő túlsó oldalán fekvő Várfalvába.

Fel szerettünk volna menni a Székelykőre, mivel erről az oldaláról még nem másztuk meg, de a csaholó pásztorkutyák megijesztettek (Torockón már több vendéget megtámadtak, elég súlyosan),
így csak a falu környékén kirándultunk.

Kilátás az Aranyosra egy magaslatról.

Találkoztunk egy kéthetes csikóval és mamájával....

...és felcsaptunk kecskepásztornak is....

Torockóra visszafelé menet megálltunk Borrév mellett, az Aranyosnál.
A meleg időben sokan fürdőztek.

Étkek a Bitai Vendégházban - reggeli finomságok tükörtojással és franciasalátával....

Sült kolbászkákkal és vinettával

Vacsorák - húsgombócos karfiolleves...

Gulyás

Flekken pityókával és savanyúsággal

Sült csirke rizzsel és uborkasalátával

Habos-szilvás süti

Ordás-kapros tészta

Kilencedik nap - Már országhatárokon belül, Kenderesen. Felkerestük a múzeumban a Tengerészeti kiállítást...

...a Horthy kriptát

...és a Horthy kastélyt is

1. Tényleg sok szépet láttatok megint! Jó néhány kép szép emlékeket ébresztett fel... meg kérdéseket, gondolatokat.
    A szász templomvárak csodásak... még nem láttam őket, viszont Barcarozsnyón voltunk sok-sok éve, de akkoriban még nagyon romos volt, akkor kezdték felújítgatni.
    Felmentetek az Egyes-kőhöz? Nem volt nehéz? Nekem 18 évesen feladta a leckét... igaz, mint a csiga, hátamon a "házammal":-)
    Hol van Csukás-tó? Ez nem ismerős.
    És az ételfotók... megéheztem, nagy a kísértés, hogy lemenjek a konyhába:-)

1. Örülök Gerdi, hogy tetszettek a képeink!
      A szász erődtemplomok nekem is kedvenceim, már egyszer jártunk erre, de akkor nem tudtunk bemenni.
      A rozsnyói vár is nagyon szép, hangulatos, ezt is csak lentről láttuk eddig.
      Az Egyeskőhöz nem volt túl könnyű a feljutás, főleg az eleje és a vége volt meredek. A tábla szerint másfél óra alatt lehet megtenni, nekünk a duplája lett. A szintkülönbség 650 m, ennyit mi sokszor megteszünk, még itthon is, pl.. a Börzsönyben is. De utána még felmentünk a Vigyázó-kőre, ami szintben még jó 100 m lehetett. 2009-ben már jártunk egyszer az Egyeskőn, mikor visszafelé elütött a biciklis, és kórházba kerültem :-) Úgyhogy most nosztalgiáztunk, már nagyon vártam hogy újra eljuthassak ide :-) Most sikerült ép csontokkal megúsznom :-)

2. A Csukás-tó Torockó környékén van, eddig még mi sem hallottunk róla. Ha Torockó felől megyünk felfelé, a Borrévi hídnál kell balra elkanyarodni, be a hegyek felé. Aztán a végén már csak gyalog lehet menni, egy keskeny, köves-sziklás ösvényen, és akkor egyszer csak előbukkan a kis tó :-)

3. Mi az, hogy tetszettek... csodásak:-) És szívfájdítóak is egyben.
      Mi is kacérkodtunk az Egyes-kő újbóli meghódításával, de visszatartott az ifjúkori emlék... De talán 3 óra alatt nekünk is sikerülne:-)
      Jujj, az a biciklis eset... szörnyű lehetett, gondolom, borított mindent.

4. Szerintem menjetek fel mindenképpen, mert csodálatos. De csak jó időben érdemes, mert ha visszafelé kaptok egy esőt, akkor nagyon nehéz lejönni. Mi is többször tartottunk útközben pihenőt. Az eleje tényleg nagyon meredek, de köves, tele fagyökerekkel, és ezért úgy lehet haladni rajta, mint egy-egy magas lépcsőfokon. Így nem csúszik az ember vissza rajta. A templom mellett parkoltunk, és a patak mellett, ha jól tudom a Kovács patak utcában kell felmenni, aztán az erdőhöz érve a kék sáv jelzésen. De ezeket biztosan ti is tudjátok.
      Igen, a balesetem után már akkor vége volt a nyaralásnak. Nekem annyira nem volt szörnyű, mondhatnám semennyire, mert semmire sem emlékszem. Csak a férjemnek volt borzalmas, mivel nem tudta először, hogy még élek-e....
      Azt hiszem írtam már neked róla, ha arra jól emlékszem :-)

2. Nem én lennék, ha nem a hegyes fotókat dicsérném elsőnek !!! :-) Gyönyörű út volt, köszönet a sok szépséges képért.
    Az étkek "nyálcsordítóak" - némelyik érdekes, még csak nem is hallottam ilyesmiről.

1. Köszönjük Mari a dicséretet! Nekünk is a hegyek a kedvenceink, no meg az étkek :-).

3. Katalin, tényleg szép helyeken jártatok ismét :) Kicsit irigyellek, mert én még erdélyiként ezeknek a helyeknek nagy részén nem is jártam, Torockón is csak pár órát. Parajd viszont a kedvenc városom, sokat kirándultunk, nyaraltunk ott a Párommal, csak szép emlékek fűznek hozzá, de a felújított strandon még nem voltam, bár egyedül nem is szeretnék, csak majd a Párommal együtt :)
    Az ételek nekem ismerősek, hisz nagyrészt nálunk is ezek hagyományosak :)
    Katalin, közben még rájöttem, hogy te is kedveled a kék színt :)

1. Köszi Kati! Valóban szép helyeken jártunk, ez az út most különösen jól sikerült :-)
      Jó lett az új fényképed, és látom Te is kékben vagy :-) Én is szeretem a kék színt, bár nem mindegyik árnyalatát. Hímzéseken és korondi cserepeken is kedvelem :-)

4. Sejtettem Katalin, hogy valahol a határunkon túl voltatok. Csodás tájakról csodás fotókat készítettél. Imádom a hegyeket, de némelyiket nézve ahogy ott áll a férjed a sziklás meredek környezetben bizony ijesztő volt. Pl. a Vigyázó-szikla, de a Csukás vízesés is a környezetében levő vizes köveket nézve könnyen megcsúszhat az ember és leeshet. A kutyáktól is nagyon félek, és ahogy írtad már sok turistát megtámadtak a pásztorkutyák.. Szóval én mindig csodálkozom, hogy milyen bátran mertek erre-arra kirándulni. Örülök, hogy most szerencsés volt az utatok. A panziók nagyon barátságosak, hangulatosak és az ételek is finomak lehettek, többnyire olyanok amit csak ott lehet megkóstolni. Az erőd templomok nagyon szépek és érdekesek azokkal a belső falába kialakított kis egy szobákkal, a külső lépcsős folyosóval. Szóval aktív, sok élménnyel teli nyaralásotok volt. Örülök, hogy lehetővé tetted a fényképezéseddel és a blogodba betéve, hogy mi, az olvasóid is legalább fotókon láthassuk.

1. Örülök, hogy tetszettek a képeink. Szeretjük a sziklás helyeket, és egy kis veszélyt is :-) De főleg a kilátás kedvéért mentünk fel :-)

5. Ismét művészi fotókat tettél fel! Gyönyörű helyeken jártatok, örülök, hogy jól éreztétek magatokat!
    A habos szilvás sütit lehet, hogy elkészítem, kezd érni a szilvánk.