2018. június 25., hétfő

Zakuszka - babbal




Nagyon szeretjük a zakuszkát, ezt a finom "kencét", amit szintén Erdélyben ettünk először, már sok-sok évvel ezelőtt, s amit akkor máris megkedveltük. Azóta én is megcsinálom minden ősszel - kis üvegekbe töltve -, amikor már bőven terem a padlizsán és a paprika. 
Mivel elfogyott már a tavalyi, most készítettem egy keveset, a mélyhűtőben meglapuló paprika- paradicsom hasznosítása céljából, és új ízek kipróbálása végett, mert ebbe padlizsán helyett bab került. Hallottam, hogy azzal is lehet helyettesíteni. A régi receptemet vettem alapul, azét a padlizsános zakuszkáét, ami már fent van a blogomon.
Először nem is terveztem, hogy ezt is felteszem majd, így nem is nagyon mértem a hozzávalókat. De mivel finomra sikerült, gondoltam ennek is itt lehet a helye...

Hozzávalók, csak hozzávetőlegesen, amit ízlés szerint lehet változtatni, vagy az eredeti receptből kiindulva : 50-60 dkg pritamin vagy kaliforniai paprika, esetleg erős paprika, 20 dkg hagyma,  30-40 dkg paradicsom, kb. 10 dkg száraz bab, vagy egy konzervbab, 15-20 dkg sárgarépa, olaj, só, bors, néhány babérlevél, cukor.

Elkészítése:
A sárgarépát megfőztem, és ledaráltam.
A hagymát felszeleteltem, nem túl apróra, és kis olajon megdinszteltem, majd hozzáadtam a ledarált sárgarépához, a késes aprítóban darabolt paprikához, és a lehámozott paradicsomhoz (most nem paradicsomlével készült). Beletettem a babérleveleket, sóztam, borsoztam, és elkezdtem párolni. Egy-két kiskanál cukorral ízesítettem, és sűrűre főztem.
Közben néhányszor megkóstoltam, hogy kell-e még bele só, bors, esetleg egy kis cukor. Ezeket sem mértem, mindenki ízlés szerint tehet bele. Ekkor hozzáadtam a puhára főtt és összetört babot.
Mikor sűrűre főtt, kis üvegekbe töltöttem, tetejükre késhegynyi szalicilt tettem, jól lezártam, és száraz dunsztban hagytam, míg teljesen ki nem hűltek.
A zakuszkát lehűtve, friss, forró pirítósra kenve szoktuk enni. A mostani kissé csípős változat nagyon finom pikáns ízű lett, és kicsit darabosabb a szokásosnál.




10 megjegyzés:

  1. Ez az étel nagyon finom lehet és változatossá tehető vele a pirítós. Mit tegyünk a pirítosra? Itt van ez a finomság. Kipróbálom. Még nem hallottam, hogy a zakuszka erdélyi étel lenne.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Hogy erdélyi eredetű-e vagy sem, azt nem tudom, de mi ott ettünk először :-)

      Törlés
  2. Nálunk is nagy kedvenc a zakuszka, jöhet padlizsánnal vagy babbal, nem lényeges. Télen sokszor ez a vacsoránk egy bögre forró teával. Most, hogy eszembe juttattad, megvan a mai vacsora is. :D

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Iza, örülök, hogy Ti is szeretitek :-) Mi is vacsorára szoktuk enni :-)

      Törlés
  3. Babos változatot még én sem készítettem, de nekem is van még néhány üveggel a kamrapolcon. Mi szintén pirítóssal szoktuk enni, de van amikor tésztára teszem rá, megszórom egy kis reszelt sajttal, úgyis finom. Nagyon jól néz ki, legszívesebben leemelném a képről.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm kedves Nea! Sajnos nem tudjuk leemelni a képről, pedig milyen jó lenne :-)

      Törlés
  4. Igazán ízletes lehet és gyönyörű a színe!

    VálaszTörlés
  5. Van egy ismerősöm, aki csak a babos változatot szokta készíteni. Finom a zakuszka, változatossá teszi a reggeliket, vacsorákat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Vicuska, én most csináltam először babos változatot, de máris megkedveltük :-)

      Törlés