2022. július 3., vasárnap

Magvas rozskenyerek


A kerek jénaiban sütött kenyér...


Egy pohár házi aludttejjel is finom volt a kenyér

Tepsiben, forma nélkül sütött kenyér....



Alakját tekintve kétféle kenyeret is sütöttem ugyanazzal az összetétellel. Finom volt és egészséges, hisz teljes kiőrlésű liszt és rozsliszt is van benne, és többféle magvak, kívül is, és belül is.

Az ötletet az Aranyosfodorka napjai blog háziasszonyától kaptam, aztán a lisztek mennyiségét és arányát már én állítottam össze, a megformázását pedig a már megszokott módon csináltam.

Hozzávalók a tésztába: 10 dkg világos rozsliszt, 10 dkg teljes kiőrlésű búzaliszt, 20 dkg búza finomliszt (vagy még jobb a kenyérliszt), 1,5 dkg élesztő, 1 kiskanál cukor, 1 teáskanál só, 3,5-3,75 dl víz, 1-1 evőkanál napraforgó-, szezám- és lenmag,
a tetejére: szintén a fenti három mag .

Elkészítése:
Először a tésztába való magvakat egy kis serpenyőben enyhén megpirítottam. Az élesztőt egy kiskanál cukorral kevés vízben felfuttattam.
A liszteket elkevertem a sóval, majd hozzáadtam a felfutott élesztőt és a magvakat. Géppel elkezdtem dagasztani, a vizet fokozatosan adtam hozzá.
Mikor kész volt, kézzel széthúzkodtam, majd hosszában balról és jobbról is behajtottam, ahogy a képen is látszik. Ezután az így kapott hosszúkás csíkot feltekertem. Gömbölyűre formáztam, és hagytam kelni. Ezt a hajtogatást kb. 20-30 perc múlva még egyszer megismételtem.
Újabb kelesztés után három bevágást metszettem a tetejére, megkentem vízzel, megszórtam magvakkal, előmelegítettem a sütőt, és kb 40 perc alatt készre sütöttem. Azonnal, még a forró kenyeret ismételten megkentem vízzel, aztán konyharuhába tekerve vártam meg míg kihűlt, s csak ezután szeleteltem fel.
 
Ezekkel a hozzávalókkal és ezzel a hajtogatással először kerek jénaiban, aztán egy másik alkalommal tepsibe téve sütöttem meg a kenyeret.

Mindkettő nagyon finom lett.....


Az előkészületek, a liszt a magvakkal

A bedagasztott tészta széthúzogatása

Középre behajtogatása...

....és feltekerése

Kel a tészta

Sütés előtt a formában...

...és a másik kenyér tepsiben


8 megjegyzés:

  1. Csodás kenyereket sütöttél és látszik, hogy milyen jó ropogós lett a kérge a sok pirult maggal a tetején. Ezerszer jobb, mint bármelyik bolti. Egy ideje már én is csak kézműves kenyereket veszek, de jobb lenne megtanulni sütni.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Nea! A legjobb lenne kemencében sütni, mert az lenne az igazi, de gázsütőben sütve is finomak voltak 😊.

      Törlés
  2. Nagyon örülök, hogy kipróbáltad - és remélem a jövőben többször fogod ezt tenni/enni. NEM lehet a legdrágább bolti kenyérrel SE összehasonlítani. Én csak a magam-sütötte kenyeret eszem, évtizedek óta - és el nem cserélném semmiféle boltira.Nem nehéz, nem nagy munka - és szerintem az ára is messze van a vacak boltitól. Én (tekintve az egy személyes konyhámat) - ha sütök, ennek egy jó részét felszeletelve lefagyasztom, - előző este elővéve, kendőbe rakva hagyom felengedni reggelig, vagy egyenesen a pirítóba teszem a szeleteket. Mindenkit rábeszélnék a kenyérsütésre, mert nem ördöngösség olcsóbb a boltinál és sokkal finomabb !

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Mari az ötletet, finomak lettek a rozsliszttel és a magvakkal! Mi is már évek óta felszeletelve szoktuk a mélyhűtőben tárolni a kenyeret, már amit 1-2 nap alatt nem eszünk meg. Az biztos hogy sokkal olcsóbb a boltinál, mostanában nagyon felmentek az árak....

      Törlés
  3. Nagyon szép és finom kenyeret sütöttél!

    VálaszTörlés
  4. Csodás több magvas kenyeret sütöttél. Nagyon jól néz ki, látszik rajta a ropogóssága. Én is szoktam sütni kenyeret, de nagyon ritkán.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Köszönöm Lívia! Mindkettőnek finom ropogós volt a héja, jól sikerültek. Én sem sütök túl sűrűn, ezek is már régebben készültek. Ha majd elmúlik a nagy meleg, biztos ismét nekiállok....

      Törlés